Allemaal de fiets op

We staan met zijn allen elke dag hopeloos in de file. Daarom luidt het advies: ‘Kruip op je fiets’. Fietsen is gezond, goed voor het milieu en de beste remedie tegen de files. Steeds meer bedrijven hebben die boodschap begrepen en geven daarom aangepaste sportkleding aan hun medewerkers. Die kleding vinden ze bij Vermarc Sport in Wezemaal.

BV: Waarom kloppen bedrijven bij u aan?

Zaakvoerder Marc Verbeeck: “Bedrijven die hun medewerkers of klanten iets extra’s willen geven, vinden hier sportkleding. Dan maken we verschillende pakketten klaar waaruit die klanten en medewerkers hun keuze maken. In een eerste pakket zit alles wat de wielertoerist nodig heeft. Dat is ook ideaal voor wie met de fiets naar het werk rijdt. Het tweede pakket bevat sportkleding voor de lopers, terwijl het derde pakket geknipt is voor mensen die het rustiger aan doen. Daarin zit dan sportieve vrijetijdskleding, zoals een regenvestje, T-shirts, een poloshirt, …”

BV: Waar zit het voordeel om sportkleding uit te delen? 

“Eerst en vooral geven die bedrijven een cadeautje en daarmee creëren ze goodwill. Daarnaast ontwerpen we de sportkleding in de huisstijl. Daarom krijgen we veel aanvragen van bedrijven die een nieuw logo introduceren, want al die fietsers en lopers zorgen voor zichtbaarheid. Bedrijven slaan dus een dubbelslag: ze maken hun belangrijke stakeholders gelukkig en krijgen er een ijzersterk communicatiekanaal bij. Toch zien we de laatste jaren dat een derde reden nog belangrijker wordt. Bedrijven willen hun medewerkers namelijk op de fiets krijgen. Dat doen ze niet alleen om de files te vermijden, maar ook omdat fietsen simpelweg gezond is. Gratis sportkleding is dan een extraatje om mensen over de streep te trekken.”

Fietskleding Vermarc Sport

BV: Is uw aanbod alleen voor grote bedrijven weggelegd?

“Ons aanbod is interessant voor elk bedrijf, groot en klein. Natuurlijk is de aanpak wel anders. Sowieso ontwerpen wij de kleding op basis van de huisstijlrichtlijnen die we krijgen. Nadat die ontwerpen zijn goedgekeurd, bouwen we een webshop op maat voor onze grote klanten. Dat is interessant vanaf pakweg honderd medewerkers. Op die website maakt iedereen zijn keuze en dan gaan wij weer aan het werk. In ons logistieke centrum stellen wij de pakketten samen en even later leveren we die bij de klant. Als de medewerkers van onze klant over het hele land verspreid zitten, versturen we die pakketten naar de thuisadressen van die mensen. Anders gezegd: de logistiek en rompslomp nemen wij voor onze rekening. Voor kleine bedrijven werkt het anders. Die komen met hun medewerkers even langs en een uurtje later heeft iedereen zijn keuze gemaakt.”

BV: Vermarc sponsort ook topsporters?

“We werken al jaren samen met wielerploegen zoals Quick-Step en Lotto-Soudal. Die samenwerking is de beste manier om onze productontwikkeling op peil te houden. Zo zien we bijvoorbeeld dat renners vandaag kiezen voor een sprintpak tijdens de vlakke ritten, terwijl ze vroeger de klassieke wielrennersbroek en het bijbehorende shirt droegen.”

Vermarc Sport sponsoring

BV: Vanwaar die switch?

“Een sprintpak levert een paar centimeters voorsprong op, die maken natuurlijk het verschil tijdens de sprint. We leren veel uit de samenwerking met topsporters en die kennis passen we dan toe in onze sportkleding. Sponsoring betekent voor ons een langetermijnrelatie opbouwen, dus laten we onze ploegen niet in de steek als het sportief een tijdje minder gaat. We beperken ons trouwens niet tot de wielerwereld. Zo sponsoren we bijvoorbeeld voetbalploeg Oud-Heverlee Leuven en onze nationale atletiekselectie. Toen Nafi Thiam haar gouden medaille behaalde tijdens de Olympische Spelen in Rio, deed ze dat in sportkleding van Vermarc Sport.”

Tekst: Tom Goossens  Beeld |  Dirk Vertommen / Vermarc Sport / TDW sport