Autonieuws in afwachting van Parijs

Van 4 tot 14 oktober floepen de schijnwerpers aan in de hallen van de Paris Expo aan de Parijse Porte de Versailles voor de tweejaarlijkse Mondial de l’Auto. In afwachting van de stroom nieuwigheden die daar traditioneel mee gepaard gaat, stellen we alvast enkele nieuwtjes uit de autosector voor

Franse tegenwind

Het is best dapper dat de Fransen hun gamma opnieuw bekronen met een berline, nu zowat iedereen in de ban lijkt van de SUV’s. De nieuwe 508 is echter ook niet langer een 4-deurs, maar een fastback: een 5-deurs coupé met handige achterklep. Het designteam van Peugeot tekende een lage en vrij compacte auto: hij is amper 1,40 m hoog en beperkt zich in lengte tot 4,75 m. Een verfijnd detail zijn de in deze klasse eerder ongewone frameloze portieren.

Het interieur zet het gedurfde en speelse design van de hiërarchisch lager geplaatste Peugeots verder. Blikvanger is het zeer compacte stuurwiel. De infotainmentuitrusting gaat schuil achter een HD-aanraakscherm van maximaal 10”. Verkeersinformatie wordt doorgespeeld vanuit TomTom® Traffic. Vernieuwend is de volledig instelbare en personaliseerbare head-up display met indrukwekkend 12,3” HD-scherm.

Als optie – of standaard voor de GT-uitvoering – duiken vooraan zetels op met AGR-label (Action Gesunder Rücken), zoals we die al lang bij Opel kennen, nu deel uitmakend van PSA. Optioneel kan het zitcomfort verder opgewaardeerd worden met regeling van lengte en hellingshoek voor de zitting, een elektrisch verstelbare lendensteun, geheugenfunctie en massage met 8 zones.


Nieuwe achttrapsautomaat

Dat Peugeot geen moeite gespaard heeft, uit zich ook onder de kap waar nieuwe PureTech en BlueHDi-motoren hun opwachting maken. Ze beantwoorden allemaal aan de Euro 6c-norm. De 1.6 benzinemotoren leveren 180 of 225 pk en worden gevolgd door een ook al nieuwe EAT8-achttrapsautomaat. De instapdiesel is een 1.5, goed voor 130 pk en gekoppeld aan een manuele 6-bak of de EAT8-achttrapsautomaat in optie. De 2.0 BlueHDi is er met 160 of 180 pk, altijd gevolgd door de EAT8-achttrapsautomaat.

De nieuwe 508 SW (break) is slechts 3 cm langer en 2 cm hoger dan de berline. De berline slokt 487 l bagage, de SW 530 tot maximaal 1780 l met neergeklapte achterbank.

De 508 start zijn Belgische commerciële carrière in oktober. Voor de 508SW is het wachten tot januari 2019.


SUV met een maatje mee

(Beeld: Sebastien Mauroy)

Met de RX 450hL stelt Lexus zijn eerste 7-zitter SUV voor de Europese markt voor. Lexus heeft het echter over een luxury cross-over en blijft uiteraard ook trouw aan de hybrideaandrijving. Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden, is de RX 450hL langer – 110 mm om precies te zijn – dan de 5-zitter RX 450h waarvan hij is afgeleid. Zijn totale lengte bedraagt nu exact 5.000 mm. Het begrip luxe wordt in elk geval recht aangedaan in het interieur. Zelfs op de derde zetelrij vinden we twee individuele met leder beklede zetels en door het verhogen van de tweede zetelrij vinden de achterste inzittenden ook voldoende ruimte voor de voeten. De steiler geplaatste achterruit zorgt voor voldoende hoofdruimte achterin. De achterste inzittenden beschikken over bekerhouders en kunnen hun eigen klimaatzone instellen dankzij de tri-zone airconditioning. In de hogere versies zijn er ook USB-aansluitingen voorhanden.


Moduleerbare laadcapaciteit

De beide zetels op de derde rij laten zich afzonderlijk neerklappen of elektrisch wegbergen in de koffervloer voor het flexibel moduleren van de bagagecapaciteit. De tweede zetelrij is over een afstand van 150 mm verstelbaar voor maximaal zitcomfort of maximale laadcapaciteit. De Lexus RX 450hL biedt zelfs een volledig vlakke laadvloer. Een 3,5-liter V6-benzinemotor drijft de wagen aan, bijgestaan door twee krachtige elektromotoren. Goed voor een totaal systeemvermogen van 230 kW/313 pk.

Lexus specificeert het gemiddeld verbruik tot slechts 6,0 l/100 km en de CO2-uitstoot tot maximaal 138 g/km, terwijl de wagen standaard over vierwielaandrijving beschikt.

De prijslijst vermeldt de Lexus RX 450hL als Business Edition, inclusief 18” velgen, lederen bekleding, verwarmde voorzetels, navigatiesysteem, achteruitrijcamera en parkeersensoren (Intelligent Clearance Sonar).

Als neusje van de zalm is er de Privilege Line met adaptieve ophanging (Adaptive Variable Suspension).


Groen offensief

(Beeld: We-shoot-it)

Er is heel wat te doen rond alternatieve aandrijftechnieken, maar bij Hyundai is het ernst, want zij leveren ze ook!

Zo combineert de nieuwste Hyundai Tucson een 2.0 dieselmotor met elektrische ondersteuning via zijn 48V diesel mild-hybride aandrijflijn. Bij het accelereren wordt tot 12 kW elektrische ondersteuning toegevoegd aan de verbrandingsmotor, met 7 procent minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot als gevolg. De omschakeling tussen het mechanische gebruik van de motor en de energierecuperatiemodus verloopt automatisch en het evenwicht tussen kostprijs voor de techniek en besparing is gunstig.

Vooreerst is de elektrische ondersteuning voorbehouden voor de 137 kW/186 pk 2.0 dieselmotor, maar ze zal in de toekomst met nog meer motoren verkrijgbaar zijn. Hyundai kondigt nu al de nieuwe Smart Stream 1.6-liter dieselmotor aan tegen het voorjaar van 2019.

Enkel zuiver water uitstoten is de sterke troef die de Hyundai Nexo kan uitspelen als nieuwkomer met waterstofaandrijving. De Nexo biedt een rijbereik van ongeveer 800 km met één tank en claimt een totale gebruikskost die veruit de meest interessante is in het segment van eco-wagens.


Interne brandstofcel

De Nexo wordt aangedreven door een elektromotor – 120 kW/163 pk – die over zijn eigen elektriciteitscentrale aan boord beschikt. De brandstofcel zet waterstofgas via een chemisch proces om in elektriciteit voor de elektromotor. Het vullen van de waterstoftank duurt ongeveer 5 minuten, wat samen met de 800 km rijbereik een belangrijk voordeel is tegenover elektrische auto’s.

(Beeld: We-shoot-it)

Hyundai Belux biedt één enkele (top)uit­voering aan tegen 74.999 euro inclusief btw, vergelijkbaar met de prijs van een plug-inhybride. Standaard geniet de Nexo 5 jaar algemene waarborg of 200.000 km, 8 jaar garantie op de high-voltage batterij en 8 jaar wegbijstand. En dan is er nog het gunstige fiscale regime voor waterstofwagens.

Tekst | Eduard Coddé