Belgisch lichtbedrijf ZUMI verovert lichtstad Parijs

Op de MUUUZ International Awards in Parijs is het Belgische verlichtingsbedrijf ZUMI bekroond voor zijn akoestische lichtpaneel ‘ACOUSTIC PANEL’. Het werd uitgeroepen tot één van de beste producten bij de meest creatieve en uitstekende fabrikanten van het jaar. Startup ZUMI uit Gistel ontwikkelde akoestische panelen waarin een vernieuwende lichtoplossing werd geïntegreerd. Hun innovatieve design werd voor de derde keer in één jaar tijd beloond. Het beste bewijs dat ZUMI een pionier is in de lichtindustrie en akoestiek.

ZUMI als fabrikant heeft een samenwerking gesloten met CO Studio en Stephan Mees voor het design van de ACOUSTIC PANEL,  de akoestische expertise komt van Print Acoustics. Managing director Tony Decavele van ZUMI: “Dankzij deze samenwerking konden we deze innovatieve panelen ontwikkelen. Het is een modulair systeem van verticaal en horizontaal gependelde panelen met de mogelijkheid om licht te integreren. Deze panelen zijn niet alleen performant in akoestische absorptie maar vormen ook een hoogstandje in LED-verlichting.”

Het product is een schot in de roos. Het Gistelse bedrijf viel al meermaals in de prijzen met de Designregio Kortrijk Award en recent nog op de Surface Design Awards in Londen. Aan dat rijtje wordt nu een bekroning van de MUUUZ International Awards (MIAW) in Parijs toegevoegd. Die worden georganiseerd door de ArchiDesignClub en de Franse magazines MUUUZ en d’A. “MIAW richt zich tot creatieve fabrikanten van producten die worden toegepast in architecturale projecten. Ze bekronen de meest innovatieve producten op het vlak van architectuur en design. De erkenning als beste product van het jaar tijdens zo’n forum kan dus tellen”, reageert Tony Decavele enthousiast.

ZUMI

Human centric light
ZUMI maakt in zijn producten gebruik van onder andere Tunable White en PI-LED technologie, een innovatie die het mogelijk maakt om het licht maximaal af te stemmen op wat de gebruikers en bezoekers nodig hebben. Tony Decavele: “We maken producten met grote aandacht voor Human Centric Light, de manier waarop licht mensen beïnvloedt. Met PI-LED kan je de lichtintensiteit afstemmen op het moment van de dag of ook de kleurtemperatuur in lijn brengen met de sfeer die de ruimte nodig heeft: een diner bij kaarslicht of een hippe lounge, bijvoorbeeld.”

Duurzaam vernieuwen en uitbreiden
ZUMI werd opgericht in 2016 en focust op de combinatie van verlichting, akoestiek en geluid. Het produceert en ontwikkelt geïntegreerde oplossingen voor hospitality, retail, healthcare en residentiële projecten. Vandaag telt het gamma een 80-tal producten voor inbouw, opbouw, tracklighting, profielen, pendels, … en lichtmanagementsystemen.

Hoewel ZUMI een vrij jonge speler in de verlichtingswereld is, kan het door die internationale erkenning groeien, rekening houdend met de uitdagingen van de toekomst. “De bekroning die we in Parijs krijgen zet ons internationaal nog meer op de kaart. Het stimuleert ons om te blijven innoveren. Zo onderzoeken we momenteel hoe we andere componenten zoals luidsprekers, rookdetectie, bewegingsmelders en IoT in onze producten kunnen integreren. “In de toekomst willen we ook een rol spelen in de circulaire economie die bijdraagt aan gezonde werkomgevingen en extreem lange levensduur van de toestellen garandeert.”, besluit Tony Decavele.

ZUMI