Beurzen, werkt dat nog?

Marc Metten van Marc-eTing gaat na of een beursstand nog de moeite loont voor je bedrijf

Tijdens opleidingen en gesprekken met zaakvoerders of zelfstandigen merk je meer en meer hun overtuiging dat waardevolle content posten een belangrijk element is om merkbekendheid op te bouwen of om nieuwe klanten te bereiken. Alleen is het vast en zeker niet de enige noch de gemakkelijkste manier om die doelstellingen te bereiken. Om marketingexpert Joe Pulizzi te quoten: “Content marketing is a marathon not a sprint.”

Onlangs besloot een klant van me – Trideus, dat inzet op toegankelijke 3D-printing – om deel te nemen aan de Technische Industriële Vakbeurs in Hardenberg in Nederland. Aan deze beurs voor de maakindustrie in het oosten van Nederland hadden ze nog niet deelgenomen. Maar gezien een groot deel van hun doelgroep aanwezig was, boekten ze een stand van 32m².

In handen hebben
Trideus bracht drie kunststofprinters en de metaalprinter mee naar de beurs. Die laatste – een nieuwigheid – trok de aandacht en zorgde voor een mooi aantal leads, weliswaar op lange termijn. Vele handen hebben het materiaal en de diverse voorbeelden in de handen gehad. En zorgen dat potentiële klanten “de dingen kunnen zien en voelen” is erg belangrijk.

Prospectenvanger
Naast vier collega’s die uitleg verstrekten, peilden er twee naar de interesse van de voorbijgangers. Zij vervulden de functie van ‘prospectenvanger’, want een beursbezoeker spreekt zelden iemand van een bedrijf aan. Die aanpak werkte voortreffelijk. Bovendien verliet (bijna) niemand de stand voordat hij of zij het leadformulier ingevuld had. Ook dat is een must: noteer de vragen, interesse(s) en de ervaringen van iedere bezoeker waarmee je spreekt. Het levert een schat aan informatie op.

Kosten en tijd
Loont de investering in een beurs? De kost voor de stand zelf viel best mee, maar de vele uren intern overleg en voorbereiding aangevuld met de aanwezigheid van vijf collega’s en mezelf (drie dagen van 13 tot 21 uur) hadden een voelbare impact op het budget.

Na de beurs houdt het natuurlijk niet op: alle leads worden opgelijst, misschien aangevuld met nog wat extra info om vervolgens in een CRM-systeem te noteren. De voorbereiding van de beurs betekende vele uren, de opvolging van de leads zeker niet minder.

Conclusie: deelnemen aan een beurs loont. Zeker als je een interessante nieuwigheid presenteert. maar denk goed na of de juiste doelgroep(en) aanwezig is (zijn), hoe en wie de gegevens van potentiële klanten noteert en wie welke leads verder opvolgt.

Succes!