“Digitalisering katalysator van stevige groei”

Een modern accountancykantoor besteedt het leeuwendeel van zijn tijd aan het verlenen van advies en het opvolgen van de fiscaliteit. Dat heeft ook Kristof Van den Bulke uitstekend begrepen. De zaakvoerder van Eskofin zag zijn zaak de voorbije drie jaar groeien als kool. Dat dankt hij vooral aan de gebruiksvriendelijke digitale systemen die hij ter beschikking stelt van zijn klanten.

Accountancy was altijd al de passie van Kristof  Van den Bulke. Nadat hij op zijn 21ste afstudeerde, deed hij als zelfstandige veel ervaring op. Hij werkte onder andere in een accountantskantoor en was jarenlang financieel directeur (CFO) in een toonaangevend bedrijf. “Tot dan werkte ik altijd alleen, maar drie jaar geleden wierf ik mijn eerste medewerker aan om Eskofin verder uit te bouwen,” legt hij uit. “Sindsdien is de groei van ons bedrijf in een ware stroomversnelling terechtgekomen.”

Automatisering
Vandaag telt het Eskofin-team negen mensen, waaronder Kristof en echtgenote Dominique Deprins. “Zeven dossierbeheerders met een sterke digitale interesse volgen onze klanten van nabij op. Daarbij maken we voortdurend gebruik van digitale oplossingen, die de boekhouding grotendeels automatiseren. Zo werken we met boekhoudsoftware, die we kunnen koppelen aan het ERP- en/of CRM-pakket van onze klanten. Daarnaast ontwikkelden we een eigen facturatiemodule, een grote meerwaarde voor klanten die hun facturen vroeger nog in Excel of Word maakten. Nu kunnen ze hun facturen digitaal opmaken, versturen én opvolgen. Daarenboven hebben ze dankzij de koppeling met de bankgegevens te allen tijde een goed zicht op de openstaande facturen, waardoor onze klanten tijdig een rappel kunnen sturen.”

Die service vormt voor Eskofin de basis om klanten gericht te kunnen begeleiden en adviseren, onder meer op het vlak van fiscaliteit. “Bovendien zijn onze klanten ook beter op de hoogte van hun financiële situatie, omdat ze hun boekhouding altijd in real time kunnen bekijken, zelfs op hun smartphone via onze app. Daarmee kunnen ze zelfs parkeertickets, restaurantbonnetjes en bewijzen van andere kleine kosten fotograferen, die dan meteen in de boekhouding terechtkomen. Op die manier sparen ze heel wat tijd. Momenteel kiest al zowat één derde van onze klanten voor deze moderne werkwijze. We hopen de zowat 200 andere dossiers op een relatief korte termijn ook om te schakelen.” 


Kristof Van den Bulke hoopt op termijn een tweede vestiging te openen in West-Vlaanderen.

Populair bij starters
Met de hedendaagse aanpak scoort het bedrijf onder meer goed bij de talrijke jonge, startende ondernemers in regio Gent. Ook bedrijven die de digitale trend bij hun vorige boekhouder misten, maken graag de overstap. “Door die stevige groei is ons huidige kantoor te klein geworden. Daarom verhuizen we in de zomerperiode naar een nieuwbouw, die ook in Destelbergen gevestigd is. Daar hebben we ruimte om vijftien dossierbeheerders te plaatsen. Het is de bedoeling die schaalgrootte tegen 2021 te bereiken, al is het een uitdaging om in de ‘war for talent’ de juiste mensen te vinden. Boekhoudkundige talenten mogen zich alleszins aanmelden.”

Kristof Van den Bulke koestert de ambitie om op termijn een tweede vestiging te openen in West-Vlaanderen. Zo kan hij de talrijke klanten daar (momenteel zowat 20% van zijn portfolio) in eigen provincie bedienen. 

Tekst |  Bart Vancauwenberghe  Beeld | Foto Kurt