Elegante krachtpatser combineert rijplezier met topprestaties

Een luxueuze businessberline met een voorliefde voor de racepiste. De nieuwe BMW M5 heeft de typische atletische kenmerken van het M-assortiment en biedt rijplezier in alle omstandigheden. Met Tom Cruise achter het stuur van de M5 in de nieuwste Mission: Impossible – Fallout worden de prestaties van de Duitse krachtpatser tot het uiterste getest.

De nieuwe BMW-bolide won in maart de prijs voor World performance car 2018, de zevende keer al dat het Duitse automerk een prijs van World Car of the Year in de wacht sleept. Dat komt onder meer door de nieuwe M xDrive, de meest imponerende vierwielaandrijving in het highperformance-segment die de BMW-ingenieurs voor het eerst in deze auto integreerden. Dankzij een centrale transferbak met meervoudige plaatkoppeling verdeelt die de aandrijfkracht naar behoefte en volledig variabel tussen de voor- en achterwielen. 

BMW M5De BMW-ingenieurs brachten aanzienlijke verbeteringen aan de V8 bi-turbomotor aan.

Testen op het circuit
Met de drie verschillende xDrive-modi met DSC (Dynamic Stability Control) pleziert BMW haar klanten die de M5 op het circuit willen uittesten. Zo kunnen bestuurders op de piste lichte slips van de achterwielen toelaten, wat bijdraagt tot de sportieve wendbaarheid van de nieuwe BMW M5. In de M Dynamic mode laat M xDrive ook gemakkelijk te controleren drifts toe. 

Meer vermogen en koppel
De BMW-ingenieurs brachten aanzienlijke verbeteringen aan de V8 bi-turbomotor aan. De krachtbron van 4,4 liter met M TwinPower Turbo-technologie krijgt zo meer vermogen en meer koppel, vooral dankzij de nieuw ontwikkelde turbocompressoren, uiterst efficiënte laadluchtkoeling en een verhoogde brandstofinjectiedruk. De motor levert een vermogen van 441 kW/600 pk bij 5.600 – 6.700 t/min, terwijl een monumentaal koppel van 750 Nm beschikbaar is van een lage 1.800 t/min, helemaal tot 5.600 t/min.

De BMW M5 kanaliseert die kracht door een speciaal afgestelde 8-traps M-versnellingsbak Steptronic met Drivelogic. De bestuurder kan met de keuzehendel op de middenconsole of de schakelpaddles aan het stuur kiezen tussen het comfort van een volledig automatische versnellingsbak of sequentieel manueel schakelen. Op de racepiste schakelt de M5 in ieder geval bliksemsnel, wat de dynamiek van de wagen versterkt.

Dat gebeurt ook door de ophanging van de nieuwe M5, die door specialisten en racepiloten werd afgesteld op verschillende circuits. Zo voegden ze geavanceerde verstevigingselementen in de voor- en achterstructuren toe, die het koetswerk erg stijf en responsief maken. 

BMW M5De nieuwe BMW M5 wordt geleverd sinds de lente van 2018.

Lichter dan voorganger
De M-ingenieurs herzagen het koetswerk van de BMW M5. Ze integreerden bredere zijpanelen aan de voorkant en pasten de bekleding van de voorbumper aan met grotere openingen voor de luchttoevoer naar de koelsystemen en de remmen. Ook nieuw is de achterdiffusor. De vier uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem zijn een zichtbare verwijzing naar de kracht die de BMW M5 opwekt en leveren een passend geluidsdecor, met dank aan de klepsturing. Ook de aluminium motorkap kreeg een specifieke M vormgeving. En de gewichtsbesparing door het dak van CFRP en andere componenten zoals het uitlaatsysteem dragen ertoe bij dat de nieuwe BMW M5 met M xDrive vierwielaandrijving lichter is dan zijn voorganger.

Proeven van de M5 bij van Osch
De nieuwe BMW M5 wordt geleverd sinds de lente van 2018. BMW van Osch, met vestigingen in Halen, Hasselt en Tienen, is één van de dertig concessiehouders die kan uitpakken met het BMW Motorsport-certificaat. 

Tekst | Jeroen Schreurs    beeld | BMW

Uitgelichte afbeelding: Chauffeurs kunnen op de piste lichte slips van de achterwielen toelaten, wat bijdraagt tot de sportieve wendbaarheid van de nieuwe BMW M5.


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze BMW M-verkopers:

Steve Wachowiak +32 (0) 48 379 376
steve.wachowiak@vanosch.net.bmw.be

Carlo Carbone +32 (0) 497 711 347
carlo.carbone@vanosch.net.bmw.be