Farmaline stelt gezondheid voorop in periode van explosieve groei

0 corona-besmettingen, ondanks verdubbeling van de vraag

Sinds de start van de lockdown verdubbelde online apotheek Farmaline haar omzet. Ondanks de groeiexplosie staat gezondheid op de eerste plaats. Enerzijds adviseert Farmaline haar klanten om niet te hamsteren. Zo blijft de vraag binnen de perken en kan iedereen veilig thuis beleverd worden. Anderzijds hanteert het bedrijf strikte social distancing-regels, stelt het interne toezichthouders aan en huurt het extra poetsploegen in. Met resultaat. Nog geen enkele medewerker geraakte besmet.  

Het coronavirus creëert in de eerste plaats een gezondheidscrisis. Daarnaast heeft covid-19 uiteraard een zware impact op de bedrijfswereld. Er zijn echter uitzonderingen. Farmaline bijvoorbeeld: sinds de coronamaatregelen in voege traden – van medio maart tot medio april 2020 – verdubbelde de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Gezondheid van medewerkers boven groei

Menig bedrijfsleider droomt van dergelijke cijfers. Maar hoe verzoen je de ontembare vraag met de zorg voor gezondheid van mensen? “Het kostte bloed, zweet en tranen om onze organisatie op zo’n korte tijd uit te breiden”, weet oprichter Lode Fastré. “Hoewel we in enkele weken tijd meer dan 100 extra medewerkers aanwierven, hielden we altijd één duidelijk doel voor ogen: besmetting van werknemers voorkomen.”

Daarom werken de omkaderende diensten van thuis uit. En in het 20.000 m2 grote magazijn past Farmaline de social distancing-regels heel strikt toe: “We zetten zelfs extra mensen in om hierop toe te zien. Bovendien werken de magazijniers met mondkapjes, passeren er elke shift extra poetsploegen en reinigt iedereen zijn eigen spullen (pick-kar, scanners) minstens twee keer per dag.”

Door die strikte regels botst het bedrijf op de grenzen van zijn infrastructuur: “Omdat iedereen de nodige afstand bewaart, valt onze eetruimte plots te klein uit. Hetzelfde geldt voor de parking, nu carpoolen niet meer mag. Er duiken dus onverwachte uitdagingen op. Maar gelukkig werpen de zware inspanningen van ons personeel wel vruchten af: nog niemand geraakte besmet met corona.”

Rem op de vraag om thuislevering te garanderen

Door thuis te leveren helpt Farmaline mensen ‘in hun kot’ te blijven. Om die opdracht waar te kunnen blijven maken, temperde de online apotheek zelf de vraag van haar klanten.

“In deze tijden spelen we meer dan ooit een maatschappelijke rol. Daarom adviseerden we klanten om niet te hamsteren en één bestelling te plaatsen waar je 30 dagen mee toekomt. Daarnaast limiteerden we bepaalde producten in bestelbare hoeveelheden. Het doel? De vraag kanaliseren, zodat we – weliswaar met soms met een lichte vertraging – thuis konden blijven leveren. Zo hoeven mensen zich niet te verplaatsen en daalt de kans dat het virus zich verspreidt.”

Voorspelbare uitschieters… en onverwachte nieuwkomers

Welke producten gingen het vaakst over de digitale toonbank tussen januari 2020 en april 2020?

– Enerzijds de producten die coronasymptomen bestrijden, weet Lode Fastré: “We verkochten meer dan 15.000 ontsmettende gels en zepen (+34%), met het oog op handhygiëne. 31% meer pijnstillers à la paracetamol en Ibuprofen, voor patiënten met koorts. En ten slotte 21.000 neus- en keelsprays (+28%) .”

– Mensen behandelen corona niet alleen, ze denken ook vooruit. Zo zitten voedingssupplementen en producten die de weerbaarheid verhogen in de lift.  In heel wat online winkelmandjes ligt bijvoorbeeld zink (+72 %), vitamine C (+38%) of echinacea (oftewel Zonnehoed, een plant met geneeskrachtige werking: +100%). Bovendien explodeert de verkoop van thermometers (+3.500%, oftewel 3.360 stuks).”

– De laatste stijgers in de ‘hitlijst’ staan los van het medische aspect: “Om supermarkten vol hamsteraars te vermijden, kochten mensen babyvoeding (+46%) en glutenvrije en suikerarme voeding (+32 %) online. Na de piek rond handgels boomen intussen handcrèmes. Zo houdt de Belg de handen zacht, ondanks het veelvuldig wassen. En ten slotte springt de populariteit van natuurlijke haarkleuring (+300%) in het oog. De kappers zijn natuurlijk gesloten. Daarom nemen mensen het heft in eigen handen.”

TAGS