Gelukkige Medewerkers Presteren Beter!

Het is al langer geweten dat medewerkers die een goede werk-privé balans hebben, beter presteren. Dat gelukkige, zelfzekere medewerkers beter verbinding maken met de klanten. Dit gaat zeker op voor verkopers, want zij hebben het rechtstreekse contact met de klanten. Zelfs de helpdesk medewerker die de assistentie verleent per telefoon, straalt zijn of haar ingesteldheid uit.

Gelukkige medewerkers hebben geen angst, ze zijn gelukkig in hun “zijn”. Ze stralen, ze zijn zelfzeker, blij en onvoorwaardelijk dienstbaar.

Wat is er dan gebeurd dat verkopers, althans sommigen toch,  het moeilijk hebben met het opbouwen van een relatie?

  • Ze hebben vanaf het begin al angst om het order niet te hebben.  Ze leven dan eerder om niet te verliezen dan om te winnen.  Dat is een heel verkeerde mindset.  Vaarwel order vanaf het prille begin.
  • Ze hebben angst voor kritiek op hun persoon.  “Wat zal de klant van mij denken”.  Ze wringen zich dan ook in allerlei bochten om de klant te “pleasen”. Waar blijven die verkopers met hun principes?  Bestaat er nog zo iets als congruent zijn met jezelf en trouw aan de principes van het bedrijf?

Prijsonderhandeling kunnen in dit geval ook zeer moeizaam verlopen en catastrofaal eindigen.  De verkoper leeft dan van het ene compromis in het andere en komt in een kluwen van afspraken terecht.  Bedenk echter dat wie de verkoper laat vallen omdat die trouw is gebleven aan zichzelf en zijn of haar principes , sowieso al niet de intentie had om een relatie op te bouwen. Als iemand op waardige manier zijn prijs verdedigt, dwingt die respect af en de klant voelt zich correct behandeld.

  • Ze hebben angst om hun cijfer niet te halen en wat zal de manager er dan van zeggen.  De angst om afgewezen te worden door hun verantwoordelijke en de leden van de groep.  De angst om niet meer geliefd te worden door hun chef en/of door hun mede-collega’s.
  • Ze hebben angst omdat datgene wat de klant wenst, niet door de organisatie kan ingevuld worden.  Is het dan een goeie zaak om iets te beloven waarvoor de hele organisatie moet buigen?

Het echte verkoopproces begint maar als de verkoper zichzelf is, als zij/hij helemaal vrij is van angsten en

al zijn/haar tijd kan steken in waarnemen, luisteren en verbinden.  

Verkopen met de focus op hetgeen de klant nodig heeft, niets meer maar zeker ook niets minder.  Dan wordt verkopen een fluitje van een cent en door dienstbaarheid en liefde gedreven.  De rest volgt.

Zoek je een helpende hand om jouw team weer op de rails te krijgen? Neem gerust contact.

Nicole Vranken

Chief Officer for happy profit

0476/87 24 50