Internationaal groeien met je bedrijfswebshop

Is door de exponentiele groei je webshop te groot geworden voor de Belgische markt? Dan is een stap buiten de landsgrenzen misschien een optie voor jou. Het wereldwijde web kent eigenlijk geen grenzen. Dat jouw webshop in België een succes is, is echter nog geen garantie dat dit in het buitenland hetzelfde geval is. Waar moet je nou op letten, en wat moet je vooral wél en niet doen? Zoek niet verder, wij helpen je hier op weg.

Jouw internationale concurrentiepositie

Laten we beginnen bij het begin. Vraag jezelf af waar jij jou de volgende bestemming van jouw webshop ziet. Wil je uitbreiden naar Duitsland? Logische eerste gedachte, maar is er bij onze oosterburen wel vraag naar jouw webshop en de producten die jij aanbiedt? Breng dit altijd eerst in kaart. Ga na of er een markt is voor jou aanbod. Zo ja, ga dan ook na of jij daadwerkelijk een plekje op deze markt denkt te kunnen veroveren. Misschien is er namelijk wel vraag naar jouw producten, maar is de concurrentie dusdanig sterk aanwezig dat jouw kansen op deze markt vrijwel nihil zijn. Onderzoek daarom altijd eerst naar jouw internationale concurrentiepositie, en wees realistisch.

Heb jij jouw oog laten vallen op de juiste internationale markt? De volgde stap is om te gaan nadenken over hoe je deze markt wilt veroveren. De strategie die jij in België gebruikt levert waarschijnlijk niet dezelfde resultaten op buiten de landsgrenzen. Een Belgische klant is niet gelijk aan bijvoorbeeld een Duitse klant. Je hebt namelijk te maken met verschillende talen, culturen en gewoonten. Hier moet jij als ondernemer rekening mee houden.

Producten aan de man brengen

Dus, je hebt jouw perfecte markt gevonden en denkt klaar te zijn voor een internationale stap. Heb je al nagedacht over hoe jij jouw product aan de man gaat brengen? In eerste instantie zal je misschien denken aan het registreren van onderneming, maar vergeet niet de bezorg- en betaalmethoden en  de buitenlandse regelgeving. Is Bancontact de enige betaalmethode die jij momenteel aanbiedt? Dan kom je voor een probleem te staan. Jouw buitenlandse klanten zullen hier namelijk geen gebruik van kunnen maken. Bied een alternatief aan, bijvoorbeeld PayPal of betalingen via creditcard. Zorg er tevens voor dat de prijzen van jouw buitenlandse webshop in de juiste valuta worden weergegeven.

Daarnaast moet je het bezorgproces van jouw bestellingen ook onder de loep nemen. Onderzoek de logistieke mogelijkheden. De levertijd en bijkomende kosten verschillen per land. Zoek je jouw internationale avontuur dicht bij huis of bied jij jouw producten binnenkort aan in Azië? Dit brengt een groot verschil in tijd en kosten met zich mee. Onderschat dit soort zaken niet wanneer jij jouw producten aan de man probeert te brengen. Heb je al deze zaken goed geregeld? Dan is dat een voordeel, voor zowel jouw klant als jijzelf.

Hoe vertaal je een site?

Buiten het begrijpen van jouw markt en buitenlandse webshop, is het allerbelangrijkste om de juiste boodschap over te brengen. Hoe breng je nou de juiste boodschap over? Laten we van de toekomst een stap terug zetten naar het heden. Hoe breng je momenteel de juiste boodschap over? De teksten binnen jouw huidige webshop zijn op een bepaalde manier tot stand gekomen. Je hebt je verplaats in jouw doelgroep. Bij het formuleren van de teksten heb je rekening gehouden met de cultuur en gewoonten van jouw, destijds, toekomstige klanten. Dat is deze keer niet anders. Het probleem is echter, je bent minder bekend met de cultuur van jouw toekomstige buitenlandse klanten.

We halen het Duitse voorbeeld weer even aan. Ja, je bent misschien meerdere keren in Duitsland geweest en spreekt ondertussen een aardig woordje Duits. Echter, schiet je jezelf in de voet wanneer je denkt de teksten voor jouw webshop zelf te kunnen vertalen. Je teksten worden waarschijnlijk plat wanneer je deze letterlijk gaat vertalen. Dit zelfde geld wanneer je gebruik gaat maken van een online vertaaltools. Jouw Duitse klanten hebben dit door en verlaten hierdoor jouw webshop voordat zij een aankoop hebben gedaan. Het ontbreken van de juiste klik via taal, cultuur en gewoonten is een hele grote valkuil. Pas hier dus voor op.

Hoe voorkom je dit? Hoe vertaal je een site, op de juiste manier? Heel simpel, door dit te laten doen. Schakel een professioneel vertaalbureau in. Zij maken gebruik van native vertalers. Voor een native vertaler is de opgevraagde taal zijn of haar moedertaal. Het grote voordeel hiervan is dat zij wel bekend zijn met de cultuur en gewoonten. De teksten komen hierdoor niet plat en letterlijk bij je terug. Ook worden bijvoorbeeld de eerder genoemde spreekwoorden op de juiste manier vertaald. Hierdoor maak je een connectie met jouw klanten. Wat je vervolgens weer terugziet in jouw verkoopcijfers.