Dit is waarom branding zo belangrijk is

Wat houdt branding in?

Branding is een bekende marketingstrategie waarbij een product of bedrijf sterk in de markt wordt gezet. Bij branding is de tactiek om doelbewust associaties op te roepen bij de doelgroep, zodat een merk (of land, of bedrijf) méér wordt dan alleen een naam. Hierbij wordt dan bijvoorbeeld ingezet op het logo, maar ook op de uitstraling van het bedrijf door vlaggen te maken, folders te drukken en bedrijfsauto’s te bestickeren. Zo wordt een merknaam of bedrijf op een slimme manier onder de publieke aandacht gebracht. Branding geldt dus niet als een productstrategie, maar als een merkstrategie. Denk aan een slogan als ‘Er gaat niets boven Groningen’, een van de manieren waarmee de Groningen de eigen provincie op de kaart van het toerisme en de economie wil zetten. Een ontwikkeling in branding die in de jaren 1990 begon, was de overgang van externe naar interne branding. Merknamen werden niet langer alleen maar naar bepaalde doelgroepen gecommuniceerd, maar ook intern versterkt door medewerkers en personeel bij het eigen merk te betrekken en als het ware trots te maken op hun producten en diensten. Bevlogen medewerkers helpen bij het vestigen van jouw regio, bedrijfsfilosofie of merknaam.

Tactieken om branding succesvol aan te pakken

Door branding breng je een merk, dienst, regio of bedrijf blijvend en op uiteenlopende manieren onder de aandacht van consumenten, zodat er een vertrouwensrelatie ontstaat. Deze aanpak werkt het beste als er wordt ingezet op een brede marketing. Cruciaal is bijvoorbeeld het laten maken van drukwerk van Drukland.be, zoals visitekaartjes, folders of posters. Naast drukwerk van Drukland.be kan er ingezet worden op visuele zichtbaarheid in het gebied rond het bedrijf door gevelreclame, opvallende bedrijfsvlaggen en belettering van eigen bedrijfswagens. Relatiegeschenken die de waarden van jouw bedrijf of merk onderstrepen, doen het goed in branding strategieën omdat deze door de ontvanger vaak niet snel weggegooid worden en daardoor een langdurig effect hebben. Hierbij kan gedacht worden aan pennen met opdruk, snoepblikjes met daarop jouw bedrijfslogo of oordopjes voor smartphones met jouw bedrijfsnaam.

Branding is een langetermijnstrategie die meerdere investeringen vereist

Wie kiest voor branding gaat voor een langetermijnstrategie. Dat vraagt van een bedrijf niet alleen een fikse investering, maar ook visie en een goede analyse van de langetermijndoelen en economische verwachtingen. Naast visie en geld is er een tijdsinvestering nodig, evenals marktonderzoek en het verkennen van de beste marketingstrategie in de (economische) sector waarbinnen jouw bedrijf of merknaam actief is.