Kinnarps bereikt doelen voor uitstoot vroeger dan gepland

Kinnarps blijft gedreven werken rond duurzaamheid en heeft haar doelen rond uitstoot vroeger dan gepland gehaald. Dat blijkt uit het nieuwe duurzaamheidsrapport dat vandaag werd gepubliceerd. “We willen de voordelen voor de klant vergroten. Het zou voor de klant makkelijk moeten zijn om duurzame keuzes te maken en om hun menselijke en materiële middelen zo optimaal mogelijk te gebruiken”, zegt Sustainability Manager Johanna Ljunggren.

Het Sustainability Report 2018 omvat alle merken van de Kinnarps Groep – Kinnarps, Drabert, Materia, Martin Stoll, NC Nordic Care en Skandiform. Het beschrijft de initiatieven die Kinnarps neemt vanuit holistisch perspectief, met een focus op hoe de Groep bijdraagt aan de UN Global Goals. Naast een aantal andere verbeteringen, toont het rapport ook aan dat Kinnarps zijn doelstellingen omtrent uitstoot met impact op het klimaat vroeger haalt dan gepland.

“Ons doel was om tegen 2020 onze uitstoot te verminderen met 20% procent ten opzichte van basisjaar 2014. Ons resultaat was dit jaar 22%. We hebben dan ook besloten om een nieuw ambitieus doel te stellen tegen 2020: we willen onze uitstoot verminderen met 35%. Dit succes hebben we onder meer te danken aan de vervanging van LPG door stadsverwarming in onze productiesite in Jönköping”, legt Johanna Ljunggren uit.

Kinnarps’ eigen logistiek systeem is ook uniek op de markt en garandeert 50% meer laadcapaciteit in vergelijking met het industriegemiddelde. In 2018 nam Kinnarps de volgende stap in deze ontwikkeling, met de lancering van een project in samenwerking met Volvo en het Zweedse Transport Agency. Dit laat toe om langere voertuigen te gebruiken, met niet 2 maar 3 containers. Dit High Capacity Project leidt tot grotere volumes en vermindert de impact op het milieu.

“Er is een belangrijke link tussen ons werk rond duurzaamheid en ons businessplan. Het is logisch om zowel de menselijke als materiële middelen zo optimaal mogelijk te gebruiken en bovendien wint iedereen erbij: onze klanten, onze leveranciers en wijzelf”, zegt Johanna Ljunggren.

“Om onze klanten te overtuigen dat duurzame keuzes makkelijk en economisch slim zijn, moeten we concrete voordelen bieden. Daarom hebben we in 2018 extra aandacht gegeven aan het ontwikkelen van circulaire bedrijfsmodellen, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om meubilair te renoveren en te hergebruiken. De meubelindustrie heeft nood aan nieuwe duurzame bedrijfsmodellen – en het is onze ambitie om op dat vlak de voorloper te zijn.”

Lees het Sustainability Report, klik hier.