KV Mechelen: Voetbaltempel wordt businesscentrum

KV Mechelen kijkt terug op een mooi voetbalseizoen. De club straalt ambitie uit en vocht tot de laatste speeldag voor een plek in Play-off 1. Ook zakelijk gaat het KV Mechelen voor de wind. Business Vlaanderen trok naar het AFAS Stadion voor een babbel met algemeen directeur Marc Faes.

BV: Voetbal is sport, maar ook business. Wat betekent uw club voor ondernemers?

Marc Faes: “We proberen in de eerste plaats een community te zijn, ook voor ondernemers die van voetbal houden. Hier draait het niet louter om ‘je centen neerleggen als businesspartners en klaar’. Je vindt hier een platform waar het goed zakendoen is, op een warme en aangename manier. Daarom leggen we helemaal de focus op groei voor de businesspartners die aan boord komen. De manier waarop we de bouw van ons nieuwe stadion aangepakt hebben, illustreert die filosofie perfect. Dat nieuwe AFAS Stadion hebben we samen met onze businesspartners gebouwd. Die aanpak is volgens mij uniek in België.”

KV Mechelen wanden

BV: Hoe heeft de club dat aangepakt?

“Traditioneel neem je als voetbalclub een grote aannemer onder de arm die de werkzaamheden van a tot z uitvoert. Wij daarentegen zochten voor elk onderdeel naar een aannemer in ons netwerk: iemand voor de ramen, iemand voor de vloeren, ga zo maar door. Die aanpak toont aan dat we de enige volksclub zijn in België. We zijn passioneel en strijdvaardig, maar vooral een sympathieke, familiale en financieel gezonde club. De partners waarmee we samenwerken, delen die waarden met ons.”

BV: Is het nieuwe AFAS Stadion een trekpleister voor ondernemers?

“Absoluut. In het nieuwe stadion hebben we skyboxen met bijhorende ‘skyseats’ voorzien. Die zijn enorm in trek bij bedrijven. Zo’n skybox is een ruimte van 32 of 38 m2 die je inricht als vantoor of vergaderzaal. De ‘skyseats’ zijn dan extra ruimte om met vijftien tot zestien personen comfortabel en in de open lucht een match bij te wonen. Dat is de ideale omgeving om je zakenpartners te ontvangen en in de watten te leggen. Ook op gewone werkdagen zoemt het van de bedrijvigheid in onze skyboxen. Onze sponsors gebruiken die als kantoor of vergaderzaal. ’s Middags genieten ze in het aanpalende restaurant van een lekkere lunch, om dan in de namiddag weer aan de slag te gaan. Dat gebeurt allemaal met zicht op een voetbalveld: een inspirerende omgeving om te werken. Het AFAS Stadion is vandaag veel meer dan een voetbaltempel. Werken, lunchen, vergaderen, netwerken, … ons stadion is uitgegroeid tot een business- en congrescentrum.”

Businesscentrum KV Mechelen

BV: Is er veel vraag naar die skyboxen?

“Ze zijn een groot succes. Alle skyboxen en skyseats zijn ondertussen verhuurd op jaarbasis. Loges zijn in beperkte mate nog wél beschikbaar. In die privéruimte geniet je voor de match van een diner met aangepaste wijnen. Daarna volg je de match vanuit je loge en tijdens de rust is het dan tijd voor koffie en dessert. Na afloop sluit je de avond rustig af met je genodigden. We zijn nog op zoek naar een cosponsor, die – net zoals Telenet, AFAS Software of De Ceuster Meststoffen – zijn naam wil verbinden aan onze club. Op dit moment zijn er gesprekken bezig met een potentiële, nieuwe sponsor. Er is dus veel vraag naar samenwerking met KV Mechelen.”

BV: Die sponsors hebben ook een plek gekregen in het nieuwe stadion.

“Inderdaad. Vooral de activiteiten van Telenet en DCM springen in het oog. Telenet heeft hier ongeveer 750 m2 ingericht als kantoorruimte. Het is de werkplek voor de Darwin-projectgroep van het telecombedrijf. Dat is een verzameling knappe koppen die de toekomst van de sector uitschrijft. Ook DCM is hier prominent aanwezig: ze bouwen in ons stadion aan een opleidings- en expertisecentrum voor greenkeepers. Dat zijn de experts die ervoor zorgen dat gras- en sportvelden er piekfijn bijliggen. Een voetbalveld is de ideale plek voor zo’n expertisecentrum.”

Veld KV Mechelen

BV: Wat valt er bij jullie nog zoal te beleven?

“In het gebouw waar vroeger de businessseats gevestigd waren, vind je nu een fitnesscentrum. Iedereen die wil sporten, is daar welkom en krijgt er professionele begeleiding om in topconditie te raken. Voor alle duidelijkheid: dat fitnesscentrum is geen initiatief van KV Mechelen zélf. Het maakt deel uit van fitnessketen GO-FIT. Daarnaast hebben we met De Sjotterkes een kinderdagverblijf onder ons dak. Tot 36 kindjes kunnen er terecht. Dat is handig voor de mensen die hier in een van de kantoren werken. ’s Morgens zet je zorgeloos de kinderen af en vijf minuten later zit je aan je bureau. Ook tijdens de voetbalmatchen voorzien we opvang voor kinderen tot acht jaar. Die start een uur voor de wedstrijd en loopt door tot een uur na afloop, ideaal voor de voetbalminnende mama’s en papa’s die ongestoord van de wedstrijd willen genieten.”

BV: Is er ook de mogelijkheid om evenementen te organiseren in het AFAS Stadion?

“Onze businesslounge Grand Kavee is de ideale plek voor allerlei evenementen. Die lounge is ongeveer 1000 m2 groot en 100 meter lang. Dat is voldoende ruimte om een evenement met 300 deelnemers te organiseren. Onze partners kunnen die zaal gebruiken voor hun events en ook niet-sponsors kunnen er terecht. We vinden het belangrijk om zoveel mogelijk zakenmensen met elkaar in contact te brengen. Door met elkaar te spreken en elkaar te leren kennen, ga je zakendoen. Dat is de kracht van het netwerk. Die kracht verdubbelt nog eens in de warme, gemoedelijke sfeer die typisch is voor KV Mechelen. We zijn dan ook blij dat steeds meer ondernemers de weg vinden naar onze club.”

Algemeen directeur KV Mechelen

BV: Welke plannen zijn er nog?

“We zitten niet stil en blijven ons verder ontwikkelen. Binnenkort gaan we verder met de renovatie van onze gebouwen en komt er een nieuwe perstribune en bestuurskamer. Daarna bekijken we hoe we het overige deel van het stadion aanpakken. De ambitie is er  om er iets moois van te maken.”

BV: Merken jullie dat Mechelen economisch in de lift zit?

“Mechelen is een bloeiende stad die veel nieuwe inwoners en bedrijven aantrekt. Dat betekent veel commercieel potentieel voor onze ploeg. Ook aan onze cijfers merken we dat Mechelen bruist. Onze businessactiviteiten groeiden met 33 procent, onze ticketverkoop met 22 procent. Dat zijn mooie cijfers. Die willen we volgend seizoen omzetten naar mooie prestaties op het veld.”

Business KV Mechelen

Tekst | Tom Goossens     Beeld | Dirk Vertommen / KV Mechelen