Leerlingen Vrij Instituut voor Bijzonder Secundair Onderwijs Waregem aan het werk bij houthandel Cras

In september ging in Waregem een bijzonder project van start. Enkele leerlingen houtbewerking van het VIBSO Waregem werken onder begeleiding van hun leraar één dag per week bij houthandel Cras. Een unieke kans om werkervaring op te doen voor deze jongeren, die door hun fysieke en mentale beperkingen elders moeilijk aan de slag kunnen.

De opleiding werkplaatsschrijnwerker ‘hout’ aan het Vrij Instituut voor Bijzonder Secundair Onderwijs Waregem behoort tot onderwijsvorm drie (OV3) en staat dus open voor jongeren voor wie de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat de leerling, ondanks allerlei aanpassingen, verhinderd wordt om het leerplan in het gewoon onderwijs te kunnen blijven volgen.

De leerlingen krijgen op school heel wat praktijklessen houtbewerking, maar ervaring opdoen in een reële situatie lag tot nog toe vaak erg moeilijk. Daarom nam leraar Jan Vroman een opmerkelijk en uniek initiatief: samen met Woodwize, het kennis- en opleidingscentrum voor de houtsectoren, ging hij op zoek naar een bedrijf waar deze jongeren onder zijn begeleiding aan Praktijk Op Verplaatsing (POV) zouden kunnen doen.

Joni Demasure, Senne Vandenberghe en Aaron Labaye (leerlingen VIBSO)

De perfecte partner
In houthandel Cras vonden Woodwize en het VIBSO de perfecte partner. Het succesvolle familiebedrijf ligt op fietsafstand van de school en kan de jongeren prima inzetten in z’n kwalitatieve tuinafdeling Collstrop. Een dag per week werken ze in een beperkte groep van vier jongeren aan verschillende projecten, zoals het maken van plantenhekken, infoborden en gevelprofielen.

“Een gewone stage wordt steeds vaker moeilijk voor deze jongeren,”, legt leraar Jan Vroman uit. “Omdat het bedrijf dan te veel tijd moet investeren in hun opleiding. Bij deze vorm van POV ben ik steeds aanwezig op de werkvloer en kan ik hen begeleiden op hun eigen tempo en in functie van hun individuele kunnen. Zo’n werkervaring is essentieel om hen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Ze leren nieuwe technieken aan én ontwikkelen een goede werkattitude. We merken dat onze leerlingen het bij Cras zelfs beter doen dan op school. Ze leveren prima werk en halen er veel voldoening uit.”

Voorbeeldfunctie
Ook bij Cras zijn ze erg enthousiast. “Bij Cras zien we het als onze sociale plicht om deze jongeren een kans te bieden”, vertelt Johan Demeyere van Cras. “Als familiebedrijf met honderdveertig jaar ervaring en een van de grootste spelers in de houtbranche, hebben we een voorbeeldfunctie, ook wat het contact met de technische scholen betreft. We verwelkomen elk jaar een aantal studenten voor een stage, maar dit project is een unieke kans om ook leerlingen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te zetten. Dat ze zo gemotiveerd zijn om kwalitatieve producten te maken, vinden we fantastisch.”

“Ik vind het belangrijk om zelf de opdrachten uit te leggen aan de leerlingen” vertelt Kristof Coussement, meestergast van de afdeling Collstrop. Het is belangrijk de noden van de leerlingen aan te voelen zodat geschikte taken voor hen gezocht kunnen worden. De samenwerking meestergast-leerkracht is een goede zaak, zowel voor het leerproces van de leerlingen als voor de kwaliteit van de producten voor het bedrijf.

Van links naar rechts: Kristof Coussement (Cras), Johan Demeyere (Cras), Senne Vandenberghe (leerling VIBSO), Jan Vroman (leerkracht VIBSO), Aaron Labaye (leerling VIBSO), Joni Demasure (leerling VIBSO), Bart De Waele (Woodwize)

Watch for Talent
Dit partnership kwam tot stand dankzij Woodwize. “Deze bijzondere samenwerking kadert in ons project Watch for Talent, waarmee we inclusief ondernemen willen aanmoedigen” verklaart Bart de Waele van Woodwize. “Wij zien het als een win-winsituatie: ook leerlingen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een broodnodige eerste werkervaring en zo krijgt het bedrijf heel wat potentiële werknemers ter beschikking.”

De resultaten zijn tot nog toe erg positief. Vanuit de school hopen de leerkrachten dit project volgend jaar voort te zetten en zelfs uit te breiden. Bedoeling is op termijn nog meer leerlingen deze kans tot POV te bieden, en liefst ook meerdere dagen per week. Bovendien kan dit pioniersproject als voorbeeld dienen voor andere scholen en bedrijven om een gelijkaardige samenwerking aan te gaan. Het bezoek van de begeleider van de Dienst Pedagogische Begeleiding die BUSO-scholen adviseert, geeft al een duwtje in de rug.

Dankzij het engagement van een bedrijf zoals Cras, een enthousiaste leerkracht en een duwtje in de rug van Woodwize, is het mogelijk om elk talent een kans op werkplekleren te bieden.   

Tekst |  Woodwize  Beeld | Dann
Uitgelichte afbeelding: Jan Vroman (leerkracht VIBSO),