Likes als brandstof voor roadtrip

 Drie Limburgse dealers inspireren Volvo-top in Zweden

Een autorace waarbij je 1.283 km aflegt in 2,5 dagen: klinkt als een haalbare kaart. Maar wat als je likes moet inzamelen via social media, vooraleer je je weg mag vervolgen? Dat ondervinden drie teams de komende dagen. In het kader van de ‘Clash of the Volvo’s’ zetten ze koers naar Göteborg. Daar trakteert de Volvo-top – geprikkeld door de Limburgse campagne – de deelnemers op een exclusieve rondleiding.

3 initiatiefnemers kopiëren

vlnr. Koen Moors – Volvo Rutten, Jan Pulinx – Volvo Jacobs, Roel Vanden Boer – Volvo Celis

 

Enkele weken geleden lanceerden de Limburgse Volvodealers Celis (Sint-Truiden/Hasselt), Rutten (Hechtel-Eksel/Diest) en Jacobs (Genk/Dilsen-Stokkem) de Clash of the Volvo’s. Het vooruitzicht? Een avontuurlijke roadtrip naar Zweden.

Uit de 130 inzendingen selecteerde elke vestiging vervolgens zijn eigen team. Volvo Celis geeft het jeugdig geweld genaamd Jan Pirard en Jordi Coppers een kans. De familie Delanghe (Pieter Delanghe, Kessy Hamaekers en hun twee kinderen) vertegenwoordigt Volvo Rutten. En Volvo Jacobs kiest voor ondernemer Ludwig Stevens en Sandra Tits.

Finishlijn aan Volvo-hoofdkwartier

De drie teams moeten tussen woensdag 21 augustus 11.00 uur en vrijdag 23 augustus 14.30 uur 1.283 km afleggen, met de innovatieve dronecampus Droneport in Sint-Truiden als startpunt en de Volvofabriek in Göteborg als eindbestemming. Om hun doel te bereiken krijgen ze een Volvo 90-reeks en een reisbudget ter beschikking.

“Toen onze wedstrijd het hoofdkwartier in Zweden ter ore kwam, reageerde de Volvo-top enthousiast. Daarom besloten ze prompt om iedereen na de finish exclusief te ontvangen en rond te leiden in de Volvofabriek in Göteborg. De winnaars slapen bovendien in een luxueuze hotelsuite”, aldus een fiere Kevin Van Ryckeghem (vestigingsmanager Volvo Rutten).

Likes verzamelen in plaats van brandstof te tanken

Een aanlokkelijke gedachte, die echter niet mag aanzetten tot roekeloos rijgedrag. Daarom dokterden de initiatiefnemers een ingenieus systeem uit. “De race bestaat uit zes etappes”, legt Roel Vanden Boer (zaakvoerder Volvo Celis) uit. “Aan de start van elke etappe krijgt elk team te horen hoeveel kilometer het mag afleggen. Die kilometers vergaren ze door nieuwtjes, foto’s, filmpjes, … te posten op hun persoonlijke social media-kanalen en daar zoveel mogelijk likes op te verzamelen. Tussendoor krijgen de deelnemers opdrachten waarmee ze extra kilometers kunnen verdienen of verliezen.”

Snelheid is in deze race dus niet van belang. “Sterker nog”, vult Jan Pulinx (zaakvoerder Volvo Jacobs) aan. “Alle auto’s zijn uitgerust met een GPS-tracker. Wie een snelheidsovertreding begaat, wordt gediskwalificeerd.”

Creatief communiceren in automobiel

In de automobielsector wordt er relatief veel gecommuniceerd en geadverteerd. Als regionale autodealer is het niet evident om je tussen al die marketingcampagnes te wringen. “Daarom steken we wel vaker de koppen bij elkaar”, klinkt het unisono bij de drie Volvo-dealers. “Door onze drie budgetten te bundelen, hebben we een pak meer slagkracht. Deze keer wilden we meer dan een doorsnee advertentie. Beleven wat we beloven, dat was het doel.”