Netwerk voor ondernemende vrouwen

“Regelmatig netwerken is broodnodig voor iedere ondernemer”, vindt Gratienne Sioncke. Met haar bedrijf BORGinsole heeft ze de handen meer dan vol. Toch neemt Gratienne elke week deel aan zeker twee events waar ze collega-ondernemers ontmoet. Bijzondere aandacht geeft ze aan het Artemis-netwerk van Markant vzw.

BV: Wat is het Artemis-netwerk?

Gratienne Sioncke: “Het is een netwerk in de schoot van Markant vzw. Eigenlijk gaat de geschiedenis van die vereniging terug tot de jaren vijftig van de vorige eeuw. Toen verenigden de middenstandsvrouwen zich stilaan in Vlaanderen en uit die initiatieven zijn twee netwerken gegroeid: Markant en Artemis. Bij Markant draait het allemaal rond cultuur en vrije tijd, zeg maar de leuke dingen in het leven. Artemis richt de pijlen op kennis delen, leren en inspireren. Dat is ook leuk natuurlijk, maar vooral interessant. Vrouwelijke ondernemers, kader- of directieleden en vrije beroepers zijn het doelpubliek van Artemis.”

BV: Waarom vindt u het belangrijk om andere professionals en ondernemers te ontmoeten?

“Ik vind dat te veel mensen alleen met hun eigen business bezig zijn. Een sterke focus op je zaak is belangrijk, maar je hebt ook nieuwe ideeën nodig. Die krijg je door mensen te ontmoeten, door te praten en door goed na te denken over hoe je die verhalen, ideeën en technieken toepast in je eigen bedrijf. Je moet dus letterlijk van je stoel komen, niet alleen om te netwerken trouwens. Mijn grootste fout als beginnend ondernemer was starten in de living. Pas toen we naar ons huidige gebouw verhuisden, kregen we visibiliteit, gewoon door het verkeer dat hier passeert. Wel, dat geldt evengoed voor netwerken: je moet zien en gezien worden.”

Gratienne Sioncke BORGinsole

BV: Waarom een netwerkvereniging met alleen maar vrouwen?

“Omdat elk initiatief dat het vrouwelijke ondernemerschap steunt, meer dan welkom is. Bovendien is netwerken traditiegetrouw een mannenzaak. Als ik in de vroege namiddag vertrek naar een bijeenkomst, dan zie ik daar een publiek dat voor 80 procent uit mannen bestaat. Waar zijn de vrouwen dan, vraag je? Wel, die staan om 16 uur aan de schoolpoort te wachten op de kinderen. Ik besef dat het nogal stereotiep is, maar dat is nog altijd de realiteit vandaag. Een initiatief zoals Artemis is daarom meer dan nodig. Komt daar nog bij dat vrouwen onder elkaar voor een andere sfeer zorgen. We zijn opener voor elkaar en we gooien onze sterktes en zwaktes op tafel. We geven elkaar ook gemakkelijker advies en gunnen elkaar het succes.”

BV: Enkele jaren geleden werd u in de bloemetjes gezet door Markant vzw?

“Jazeker, de WOMED Award zet elk jaar een inspirerende onderneemster in de kijker. Voorwaarde is dat ze vijf jaar of langer voltijds actief is als zelfstandige. In 2015 kreeg ik die eer door het traject dat ik met BORGinsole heb afgelegd. Zulke initiatieven zijn nodig om het vrouwelijke ondernemerschap te steunen, vind ik. Veel vrouwen met sterke ideeën hebben een duwtje nodig om ervoor te gaan. Misschien komt dat door de vrouwelijke onzekerheid, of door de drang naar perfectie. In elk geval is een inspirerend voorbeeld een uitstekende manier om ambitieuze vrouwen warm te maken voor een carrière als zelfstandige.”

BV: Wat mogen we ons voorstellen bij  de ondernemerscafés van Markant?

“Daar toetsen vrouwen met ambitie hun plannen af bij mensen die met beide benen in de praktijk staan. Ik neem met plezier deel aan die bijeenkomsten, om mijn kennis en ervaring te delen en om nieuwe mensen te ontmoeten. Beschouw het als een soort mentorschap. Sowieso krijg ik sinds de WOMED Award veel vragen van onderneemsters, over uiteenlopende onderwerpen. Als ze bij Markant vzw met een nieuw project zouden starten rond individuele coaching voor jonge onderneemsters, zou ik durven opperen: dat meterschap is iets voor mij.”

Tekst | Tom Goossens     Beeld | Dirk Vertommen