Ondernemen: van b2b en b2c naar h2h

Onlangs zag ik een brouwer drank leveren. Een doordeweeks tafereel dat meestal onopgemerkt aan mij voorbijgaat. Maar plots deed het me beseffen hoe sterk onze samenleving veranderd is. Vroeger kwamen alleen de brouwer, de bakker of de melkboer aan huis. Tegenwoordig kun je alles online bestellen en dankzij gps-tracking enkele uren na je bestelling je pakje ontvangen op de plaats waar je op dat moment bent. Dat is slechts één voorbeeld van de evolutie die we doormaken … En het gaat razendsnel. De waarden, normen en verwachtingen van werknemers en consumenten veranderen. Wil je een succesvol bedrijf zijn? Dan is aandacht voor die keerpunten in de maatschappij een must.

Inzetten op innovatie
Het aantal faillissementen van familiebedrijven is de afgelopen jaren gestegen van 7 naar 14 procent. Een verdubbeling. Hoe dat komt? Wel, wat ik vaak zie bij familiebedrijven die ik begeleid, is dat ze lang vasthouden aan succesformules uit het verleden en niet snel genoeg innoveren. Terwijl dat essentieel is om je klanten te blijven verrassen en hun verwachtingen te overtreffen. Het internet heeft de spelregels van ondernemen drastisch veranderd. Bedrijven moeten offline én online sterk uit de hoek komen.

Van b2b en b2c naar ‘human-to-human’
Ik zie in onze samenleving een duidelijke shift van materiële naar menselijke waarden. Een mooie evolutie! Vroeger was materieel bezit de graadmeter voor succes. Een mooi huis, dure wagen en gevulde bankrekening waren het streefdoel. Tegenwoordig hechten mensen zowel privé als professioneel meer belang aan levenskwaliteit. ‘Human-to-human’ wordt op én buiten de werkvloer almaar meer de norm. Zelfsturende teams in bedrijven, telewerken en halftijdse betrekkingen winnen aan populariteit. Die shift gaat gepaard met een trendwijziging in ons consumptiegedrag. Massaconsumptie is out, duurzaam consumeren is in.

‘War on talent’
Ook op de arbeidsmarkt is een opvallende trendbreuk merkbaar. Een lineaire carrière bestaat haast niet meer, arbeidsvreugde wordt almaar belangrijker en werknemers stellen bepaalde verwachtingen aan hun werkgever. Als bedrijf moet je je aanpassen aan de vernieuwde arbeidsmarkt. Doe je dat niet? Dan krijg je het moeilijk in de ‘war on talent’.

De juiste mix
Mijn conclusie? Ondernemen betekent vandaag inspelen op de h2h-filosofie, innoveren en optimaliseren. Bedrijven die de juiste mix vinden, zullen succes hebben in het huidige economische weefsel. Ze zullen erin slagen om nieuwe afzetmarkten te vinden, hun aanbod te vernieuwen en hun klanten te geven wat ze willen én meer. Klinkt dat alsof je tabula rasa moet maken? Toch niet, want successen uit het verleden kunnen best een bron van inspiratie zijn … zolang ze maar aangepast worden aan onze nieuwe wereld.

Hilde Peerlings
Beeld | Els Verbakel