Ontmoetingsplaats voor iedereen: ‘ultimate meeting & market places’

Op tien venues aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen voor elk format aanbieden: het is een missie waar Easyfairs glansrijk in slaagt. De kmo viert dit jaar haar twintigste verjaardag en zet dat in de verf met nieuwe investeringen in onder meer Flanders Expo en Antwerp Expo, die zich net als Nekkerhal – Brussels North ontpoppen tot locaties waar ondernemingen een geschikte place to be vinden voor al hun evenementen, meetings en congressen.

Easyfairs groeide uit tot een organisatie van 750 medewerkers die in 18 landen actief is, met daarvan 180 medewerkers in België. “Onze corebusiness is een people’s business,” zegt Alain D’Haese, managing director bij Easyfairs Venues. “Daarom hechten wij veel belang aan een optimaal werkklimaat voor onze eigen medewerkers. Onze medewerkers kunnen zich permanent bijscholen in een online academy, specifiek gericht op onze activiteiten met eigen content, maar ook content die we uit externe hoek ter beschikking stellen. Ze krijgen via een sportcoach, vers fruit, yoga- en mindfulness-sessies alle kansen om lichaam en geest in optimale conditie te houden. Die lijn trekken we ook door naar onze klanten, door ervoor te zorgen dat iedereen zich bij ons helemaal thuis voelt.”

BV: Hoe pakt u dat aan?

“Dat doen we onder meer door forse investeringen in onze sites: Flanders Expo, Antwerp Expo, Namur Expo en Nekkerhal – Brussels North. Daar kunnen we probleemloos ook kleinere, polyvalente ruimtes helemaal inrichten naar de wensen van elke klant. Zo hebben we in Nekkerhal – Brussels North de Nekkerbox gelanceerd: een instapklare, multifunctionele, budgetvriendelijke en inspirerende blackbox met een gezellige sfeer en een neutrale aankleding. Zo kan elke klant aan deze ruimte zijn eigen creatieve invulling geven.”

BV: Welke plannen liggen er op tafel voor Antwerp Expo?

“Deze locatie krijgt, in drie fasen, een volledige metamorfose. Deze zomer pakken we al de gevel en de inkomzones aan. Volgend jaar breiden we Hal 4 uit met een blackbox van 2.000 vierkante meter. We merkten dat de vraag naar dit soort ruimtes enorm is in deze regio. In een derde fase zullen we drie volledig nieuwe hallen bouwen. Daarvoor dient er eerst een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) te worden gemaakt. Op die manier geven we dit complex een frisse, nieuwe uitstraling en een gevoelig grotere capaciteit (van 16.000 naar 22.000 vierkante meter) met inbegrip van een parkeergebouw.”


De kleinere polyvalente ruimte van de Nekkerbox in Nekkerhal sluit aan bij de wens van de klant. (foto: Fille Roelants Photography)

BV: Jullie zullen ook de site Flanders Expo in een eigentijds jasje stoppen?

“Ook hier hanteren we een gefaseerde aanpak. In de zomer van 2019 zullen we de volledige parking heraanleggen. Daarnaast krijgen de façades een integrale renovatie en geven we elke hal een aparte identiteit via een eigen kleuraccent. De laatste fase behelst de bouw van een bijkomende multifunctionele hal, die zich met haar capaciteit van 3.450 vierkante meter voor Hal 8 zal bevinden. Tegelijk voorzien we ook een verbindingsgebouw dat alle hallen beter met elkaar zal connecteren.”

BV: Hoe slagen jullie erin om Flanders Expo te profileren tot een ontmoetingsplaats voor iedereen?

“Mensen denken ten onrechte dat deze locatie alleen geschikt is voor relatief grootschalige beurzen. Niets is minder waar: Flanders Expo biedt, net als onze andere negen venues, de ideale accommodatie voor elk evenement. Het is een multi format venue die zich leent voor corporate events, meetings, congressen, musicals, tv-programma’s, party’s … We begeleiden elke klant in zes logische, opeenvolgende stappen naar de ruimte (blackbox, forum, hal of meeting room) die perfect bij zijn of haar organisatie past.”

BV: Welke investeringen hebben daartoe bijgedragen?

“Dit bedrijf investeert elk jaar 80% van zijn winst in de vernieuwing van de infrastructuur en in de ontwikkeling of overnames van evenementen. Op het vlak van real estate hebben we in Flanders Expo het Flex Meeting Center uitgebreid met twee multifunctionele ruimtes. Zo ontpopt de volledig in het zwart ingerichte FLEX XL zich tot een klassevolle omgeving met een prima akoestiek die modulair kan worden aangepast. Ook werd er in het verlengde hiervan een aanpalende VIP-parking met 200 parkeerplaatsen aangelegd. “Dankzij deze ingrepen en een vernieuwende totaalaanpak mochten we in Flanders Expo onder meer al K3-shows, de liveshows van The Voice van Vlaanderen, musicals zoals The Beauty&The Beast en De Kleine Zeemeermin en de finale van de Davis Cup huisvesten. Maar we werken met evenveel plezier een oplossing op maat voor elke kmo uit.”


“De volledig in het zwart ingerichte FLEX XL is een klassevolle omgeving met een prima akoestiek die modulair kan worden aangepast.”

Tekst |  Bart Vancauwenberghe  Beeld | Easyfairs
Foto boven: Alain D’Haese: “Dit bedrijf investeert elk jaar 80% van zijn winst in de vernieuwing van de infrastructuur en in de ontwikkeling of overnames van evenementen.”