Op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen binnen de disruptieve Automotive Sector

Een traditionele achtergrond in de automobielsector en een innovatieve aanpak voor de actuele uitdagingen. Die twee ingrediënten voeden het businessmodel van auto.auto. John Calemeyn wil een katalysator zijn met tech-oplossingen binnen zijn sector. “Weliswaar als een versterkende factor, niet als disruptie voor de klassieke kanalen.”

KDS AUTO AUTO

Wie John Calemeyn (41) zegt, zegt auto’s. Hij studeerde dan wel voor vliegtuigingenieur, al snel kwam de liefde voor wagens boven. Van het jongentje dat speelgoedautootjes stuk maakte om ze vervolgens met plakkaatverf te herstellen groeide Calemeyn uit tot General Manager bij Mercedes-Benz concessiehouder Ghistelinck. In snel tempo. Als jonge dertiger stak hij al de award voor Young Manager Of The Year op zak, hij werd het jongste bestuurslid van de beroepsfederatie Traxio en een gekend gezicht op congressen en seminaries. En toch koos John Calemeyn ervoor om van voor af aan te beginnen. Op eigen benen en met tonnen ambitie.

BV: Vanwaar die grote ommezwaai?
John Calemeyn: “Ik kon mijn creatief ei niet meer kwijt binnen dat concessieverhaal. Het pure ondernemerschap, het persoonlijk contact met klanten en collega’s, de spanning van het zelf ontwikkelen ontbrak. Mijn ervaring binnen de beroepsfederatie heeft me enkele verhelderende inzichten gegeven, die de basis legden voor auto.auto. Onder meer dat de consolidering zich binnen de automobielsector zal verderzetten. En dat we daar vanuit België – als kleine speler qua volumes – geen grote rol in kunnen spelen. Met auto.auto zet ik in op technologie en wetenschap voor het klassieke businessmodel zodat automotivebedrijven futureproof worden.”

KDS AUTO AUTOZowel Rock N Roll Classics als auto.auto ontzorgen de klanten.

BV: En het eerste zaadje van dat nieuwe ondernemerschap is geplant bij Ghistelinck.
“In feite wel. Bij Ghistelinck kreeg ik van een medewerker een schaalmodel van een 190Sl. Een fantastische wagen. Toevallig kocht onze garage niet veel later een echte 190Sl aan, om te restaureren. Het was liefde op het eerste gezicht. Met mijn jaarlijkse bonussen kon ik zo gaandeweg die 190Sl kopen en restaureren. De Sl werd gedoopt met de plaat RNR, een ode aan de beleving, en begon rally’s te rijden. Die naam bleef overal plakken. De goesting om het mobiele industrieel patrimonium te bewaren ook. In 2015 startte ik met mijn vennoot, eerder ex-collega, Thijs Verhage Rock N Roll Classics op. Ons doel is de eigenaars van classic cars ontzorgen volgens het onestopshopprincipe. We hadden een startkapitaal om de eerste zes maanden te overbruggen. Daarna moesten we winst maken of gingen we overkop. Dat was pas rock ’n roll! We overleefden de start en groeien nu stevig. Een netwerk uitbouwen is onze volgende ambitie.”

KDS AUTO AUTO

BV: Is auto.auto een rechtstreekse uitloper van die ervaring?
“De insteek van auto.auto is dezelfde – het ontzorgende –, maar met een andere focus. Er zijn altijd al ondernemers geweest die het verschil kunnen maken door mee, en voor, te zijn op hun tijd. Ik was geprikkeld door e-commerce. Door mijn ruime ervaring te koppelen aan het online gebeuren, vul ik een nieuwe behoefte in binnen de automobielsector. Er was geen platform dat concessiehouders ondersteunt via online leads. Met het eerste product van auto.auto is dat er wel. TuuTuuT.com biedt nieuwe stockwagens aan, van en voor Europese concessiehouders.”

KDS AUTO AUTODe passie voor auto’s en de ondernemerszin gaan hand in hand bij John Calemeyn.

BV: Hoe helpt TuuTuuT.com concessiehouders bij de dagelijkse uitdagingen in de sector?
“TuuTuuT.com genereert leads voor de garage, zodat die zich optimaal kan focussen op de eigenlijke verkoop en de dienstverlening. Er is een grote overstock aan nieuwe wagens die de dealers sterk onder druk zet. Zet daar tegenover de groeiende tweedehandsmarkt: de automotive sector is een woekerende jungle geworden waarin het hard te overleven is. Wagens zijn vandaag voor 98% recycleerbaar. We zijn dus technologisch in staat om het wagenpark sneller te laten vernieuwen en verschonen. Maar Europa valt liever de tweede grootste werkgever aan met complexe regelgeving dan deze te helpen met ecopremies, die hun effect in het verleden al bewezen hebben. Met TuuTuuT.com kunnen ook kleinere officiële concessiehouders online visibiliteit krijgen tegen een lage abonnementskost en een symbolische euro per generieke lead. We willen geen last zijn voor de dealer op zijn al kleine marge. Daarom houden we de prijzen bewust zo toegankelijk. De dealer kan stock uitwisselen en voertuigovernames organiseren met collega’s. En de klant vindt via het online platform vlot de weg naar zijn nieuwe wagen.”

KDS AUTO AUTO

BV: Jullie sturen consumenten via de app dus naar de fysieke garages?
“Dat klopt. Met auto.auto willen we de traditionele markt niet uitschakelen. Integendeel. We maken de verbinding met het klassieke verhaal. De dealers hebben extra activiteit om hun zaak rendabel te houden. TuuTuuT.com hangt hier als verhaal boven, om de sector te versterken. We behouden samen de concurrentie en een gezonde prijzenpolitiek. Dat is een van de facetten van de economische deontologie die onze sector mee vorm geeft. We stellen behoeften vast in de sector en gaan op zoek naar oplossingen. We zijn ook in gesprek met enkele collega-start-ups. Als een soort incubator willen we interessante concepten voeden en mee vorm geven. Ik ben niet voor niets ambassadeur voor start-ups bij POM West-Vlaanderen.”

KDS AUTO AUTO

BV: Dit is dus pas het begin?
“Absoluut. TuuTuuT.com zal verschillende dimensies krijgen. We zijn ons aan het verdiepen in connectiveit, big & small datamining, blockchain, marketing to machines, … allemaal om de ultieme meerwaarde te creëren voor de eindklant. Net als het Mercedeslogo geloof ik in de mobiliteit ter land, ter zee en in de lucht. De “ster” stond oorspronkelijk symbool voor deze drie armen van onze mobiliteit. Ook de reden waarom het nicheproject Rock N Fly Classics voor retrovliegtuigen vandaag in de steigers staat. En misschien duwt de dronetechnologie onze mobiliteit voorgoed in de lucht?”

BV: Werk op de plank dus! Is de sector op tijd?
“Ik denk dat het vooral belangrijk is sectorgenoten te sensibiliseren. Zelf heb ik de klassieke omgeving verlaten. Ik ben uit mijn comfortzone gekomen. En dat is wat de sector nodig heeft. We moeten ondernemen rond de razendsnelle evolutie die op ons afkomt. En deze biedt toekomst!

Laat me afsluiten met een metafoor. Stel: je zit op de bovenste rij in een groot voetbalstadion. Het stadion vult zich met water. Druppelsgewijs. Eerst een druppel, dan twee tegelijk, dan vier, exponentieel… Hoelang duurt het tegen dat het stadion volgelopen is? Verbazend genoeg zou dat slechts 44 minuten zijn. Hoeveel tijd heb je om te vertrekken als het halfvol is? Slechts één seconde. Met de e-commerce is het net zo. Als je het ziet komen, ben je al te laat. Dan kan je niet meer ontsnappen. We moeten dus vandaag reageren. Zoals met auto.auto.”

Tekst | Stephanie Demasure  Beeld | Kurt Desplenter
Uitgelichte afbeelding: 
De liefde voor classic cars was het startschot voor innovatieve business modellen.