Opvallend visitekaartje

Het persoonlijk contact daar gaat het om. Visitekaartjes zijn er om uit te delen. Juist het eerste persoonlijk contact met aan het eind van het gesprek het overhandigen van jouw visitekaartje, is nuttig.

Het visitekaartje

Een visitekaartje is representatief. Het kaartje dient een beeld van jouzelf te geven. Het kaartje moet dus kloppen. Zorg voor een goed ontwerp. Gebruik liever niet de standaard modellen, want die worden veelal als goedkoop en niet creatief beschouwd. Geef op het kaartje duidelijk aan wat je doet en niet welke functie je hebt. De ontvanger moet aan de hand van het visitekaartje weten wat voor werkzaamheden jij uitoefent. Vermeld op het kaartje uitsluitend relevante informatie. Gebruik wel een persoonlijk emailadres. In Nederland wordt de maatvoering 8,5 x 5,5 cm. het meest gebruikt.

Netwerken

Hoe kun je jouw visitekaartjes het beste gebruiken? Ben je in een relevante omgeving, ga een gesprek aan. Bereid een korte presentatie voor waarin je vertelt wie je bent en wat je doet. Uit onderzoek is gebleken dat een leuk gesprek belangrijker is dan vertellen wat je kunt. Praat dus niet alleen over jezelf, maar toon ook interesse in de gesprekspartner. Een fijn gesprek zorgt voor een positieve link met jouw merk of bedrijf. Zorg er wel voor dat je altijd genoeg visitekaartjes bij je hebt. Er zijn houders om de kaartjes op te bergen.

You never get a second chance to make a first impression. Maak jouw visitekaartje daarom bijzonder. Op internet kan je visitekaartjes van beroemde mensen vinden zoals het beruchte ‘I’m CEO, bitch’-kaartje van Facebook Mark Zuckerberg en het kaartje van acteur Steve Martin: ‘This certifies that you had a personal encounter with me and that you found me warm, polite, intelligent and funny’. Geen gratis of goedkoop kaartje. Daarmee kun je de plank behoorlijk mis slaan. Het visitekaartje is nog steeds onmisbaar bij het netwerken omdat het kaartje ervoor zorgt dat de ontvanger jou herinnert. Dat is de kracht van een visitekaartje!