Parijs: Mondial de l’automobile

Naar tweejaarlijkse gewoonte bood Parijs van 4 tot 14 oktober 2018 de autowereld aan de Porte de Versailles de bühne voor een waaier nieuwigheden, waarbij niet alleen de Franse merken zich verdringen in de spotlights. Bovendien vierde het internationale autofeest zijn 120ste  verjaardag.


21 jaar premium SUV

Mercedes-Benz bracht drie wereldpremières naar Parijs, waaronder de GLE, die de meeste aandacht naar zich trok. Zijn geschiedenis gaat eigenlijk terug tot 1997, toen Mercedes-Benz de M-Klasse als ‘premium SUV’ introduceerde. BMW volgde 2 jaar later met de X5.

Tot heden tekenden meer dan 2 miljoen kopers een bestelbon, maar de nieuwe GLE heeft – behalve dat hij in de USA van de band rolt – heel weinig gemeen met zijn voorvader, de ML. De vandaag door Mercedes-Benz gehanteerde typeaanduiding maakt duidelijk dat de GLE een SUV-variant is van de E-Klasse. De GLE ambieert dan ook de luxe en het comfort van de E-Klasse op de weg met betere terreincapaciteiten dan ooit tevoren.

Opmerkelijk is in elk geval zijn voor dit koetswerktype zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt: slechts 0,29! Met liefst 80mm meer wielbasis dan zijn voorganger zijn de comfortmaten in het interieur sterk toegenomen. Erg aantrekkelijk is de optioneel geheel elektrisch regelbare tweede zitrij. Ook de derde zitrij is een optie.

Een wereldprimeur is het actieve onderstel ‘E-Active Body Control’ dat gebruik maakt van het vernieuwende 48V-boordnet. Bij de vele rijhulpsystemen trekt de actieve fileassistent de aandacht: het systeem herkent wanneer de wagen een file nadert en neemt het van de bestuurder over tot 60 km/u. Behalve de uit de E-Klasse bekende dubbele grote displays in het dashboard is er de nieuwe head-up display met hoge resolutie en volledige kleurweergave. Bij de commerciële start begin 2019 mogen we ons aan een nieuw motorenaanbod verwachten, waarna ook nog een plug‑in hybride volgt met groot elektrisch rijbereik.

Mercedes-Benz
(Beeld: Daimler AG)


Franse compacte luxe-SUV

Tijdens het eerste halfjaar van 2018 gaf liefst 36% van de Belgische autokopers de voorkeur aan een SUV. De enorme populariteit van de SUV koetswerkvorm tekent zich ook internationaal nadrukkelijk af. Het Franse PSA speelt daarop in met de wereldpremière van de DS 3 Crossback. Voor wie het zou vergeten zijn: DS Automobiles is het luxemerk van Citroën.

De DS 3 Crossback (4,12m) is stadsauto én reiswagen. Hij trekt de aandacht met zijn ‘hightech’ design, wat zich uit in verrassende details, in het bijzonder in het interieur. Hightech zijn ontegensprekelijk de ‘DS Matrix LED Vision’-koplampen.

Voor de interieuraankleding stelt DS Automobiles een brede keuzewaaier voor met Nappa leder, Alcantara® en speciale stoffen, allen voorzien van specifieke motieven en texturen. Er zijn liefst vijf interieursferen opgenomen in de catalogus, aangevuld met een beperkte reeks DS 3 Crossback ‘La Première’.

Qua aandrijving is de 100% elektrische DS 3 Crossback E-Tense de blikvanger, al is het wachten tot de tweede helft van volgend jaar voor hij leverbaar wordt. Hij levert 136pk en 260Nm koppel. Het rijbereik bedraagt 320km volgens de nieuwste WLTP-metingen en 20% van de elektrische energie wordt gerecupereerd bij het remmen in stedelijk verkeer. In de stad accelereert hij in 3,3s van 0 tot 50. Een universele lader voor diverse types stopcontacten zit in de auto geïntegreerd. 

Astuce
(Beeld: Astuce Productions)


Verjaardagsstemming

Renault viert dit jaar zijn 120ste verjaardag en dat gaat onder meer gepaard met het premièrefeestje voor de nieuwe Kadjar. De Kadjar speelt sinds 2015 mee in het fel bevochten segment van compacte SUV’s en wist daar 450.000 kopers te bekoren.

Uiterlijk valt de New Kadjar op door zijn imposantere, bredere frontpartij met strakker en breder getekende koplampen. Ook de achtersteven oogt stoerder, wat extra benadrukt wordt door velgen tot 19”. Het interieur trekt nog meer de kaart van comfort met nieuw getekende zetels (inclusief afstelling van de zitlengte) en charmeert met een hoogwaardiger materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit. In de middenconsole verschijnt een 7” kleurendisplay voorbehouden aan het R-LINK 2 infotainmentsysteem met ‘spiegeling’ van het geconnecteerde smartphonescherm en Apple CarPlay.

Voor de aandrijving doet de 1.3 TCe 4-cilinder benzinemotor met partikelfilter zijn intrede, een ontwikkeling in samenwerking met Daimler. Hij verschijnt in 4 versies: 140 en 160 pk, met manuele 6-bak of 7-traps gerobotiseerde schakelmechaniek. Bij de diesels is er een 115pk krachtige 1500cc (manueel of gerobotiseerd) en een 1700 met 150 pk, gekoppeld aan vierwielaandrijving. Renault verwijst bij de New Kadjar specifiek naar de voordelen uit de samenwerking met Nissan voor de beschikbare vierwielaandrijving en de daarmee gepaard gaande reële terreincapaciteiten. Alle motoren voldoen aan de recentste Euro6d-Temp milieunorm.

Renault KADJAR


Geen SUV, maar succes verzekerd

 
(Beeld: Fabian Kirchbauer)

De BMW 3 Reeks debuteerde 43 jaar geleden, waarna 6 generaties elkaar opvolgden met telkens nieuwe verkoopsuccessen. Het is het meest verkochte model van het in München gebaseerde premiummerk.  In Parijs richtte BMW de spots op de zevende generatie van de BMW 3 Reeks (intern G20), een 3-volumemodel (sedan), dat verder bouwt op het modulaire platform van de actuele 5 Reeks.

Zoals de kopers verwachten, is de nieuwste 3 Reeks lichter, beweeglijker en zuiniger dan de 5 Reeks, waarvan hij echter gretig haast de volledige comfort- en veiligheidsuitrusting overneemt.

Fabian Kirchbauer Photography
(Beeld: Fabian Kirchbauer)

Onder de motorkap blijft de 3 Reeks trouw aan verbrandingsmotoren, maar de merkfanaten zullen met lede ogen moeten aanzien dat de geprezen 6-cilinder-in-lijn tot het verleden behoort. De keuzewaaier aan motoren wordt beperkt en focust – onder druk van de afzetmarkten – op zuinigheid. In de prijslijst zullen vooral 2.0 4-cilinders het leeuwenaandeel nemen. Voor toegankelijkheid tot de 3 Reeks en hoge productieaantallen moeten een paar 1.5 3-cilinders zorgen. Instapmodel is de 318i met 140pk. En voor wie het zich kan en mag veroorloven staan de M340d (320pk / 680Nm), M340i (360pk / 480Nm) en M3 (462pk / 570Nm) te wachten, jawel met 6-cilinders. Het ziet er naar uit dat BMW zijn naam weer alle eer aandoet (Bayerische MotorenWerke) met de nieuwe 320d efficient dynamics, een 1.6 diesel, goed voor 180 pk en uiterst lage NOx-waarden. Er wordt slechts één hybride verwacht, de 325 met 230pk systeemvermogen.