R&D-expert en virtuele assistent luiden technologisch offensief in bij Bewel

“Technologie geeft doelgroepmedewerkers zelfvertrouwen bij complexe taken”

Maatwerkbedrijf Bewel slaat het pad richting technologie in. De eerste wapenfeiten? De aanwerving van een R&D-expert en de ingebruikname van cognitieve hulpmiddelen in de werkplaats in Heusden-Zolder. Op deze manier anticipeert Bewel op de marktvraag: “Technologie helpt onze medewerkers om meerdere opeenvolgende handelingen uit te voeren. Zo kunnen we iedereen kansen blijven geven, ook wanneer klanten aankloppen met complexere opdrachten.” 

Complexe taken uit elkaar rafelen tot eenvoudige, repetitieve taken op maat van haar medewerkers: dat is dagelijkse koek binnen Bewel. Om dit proces te ondersteunen, trekt het maatwerkbedrijf vanaf nu volop de kaart genaamd ‘R&D’.

“Onze directeur kwaliteit Erwin Vanderlinden heeft een viertal pistes bestudeerd”, weet Johan Bongaerts (algemeen directeur Bewel). “Naast het ‘smart’ organiseren van onze werkposten gaat het ook over het gebruik van cobots. Dat zijn collaboratieve robots die als een soort derde hand meehelpen in het productieproces. Ten derde onderzoeken we welke rol augmented reality (AR) en virtual reality (VR) kunnen spelen op de werkvloer. En ten slotte experimenteren we met cognitieve hulpmiddelen.”

Samenwerking met Arkite en Mosa RT

Bewel slaat de hand meteen aan de ploeg, door de vierde piste te concretiseren. In samenwerking met technologiebedrijf Arkite en de technische school Mosa RT uit Maaseik werd namelijk een cognitief hulpmiddel op maat van Bewel uitgewerkt.

Jan Vrancken (Sales Engineer bij Arkite) legt uit hoe het systeem in zijn werk gaat: “De technologie maakt een complexe taak – in dit geval een stuurkast assembleren – behapbaar voor de Bewel-medewerkers. Op het scherm krijg je bij elke stap eenvoudige werkinstructies te lezen, vergezeld van een foto of filmpje. Bovendien licht de software met kleurvlakken het materiaal (bv. schroevendraaiers, kabels, …) op dat in elke stap nodig is. Het systeem controleert optisch of je een bepaalde handeling juist hebt uitgevoerd, waarna je automatisch naar de volgende stap overgaat.”

“Geeft medewerkers zelfvertrouwen bij complexe taken”

Op dit moment fungeert de opstelling nog als opleidingsinstrument. Medewerkers leren er – aangepast aan hun huidige niveau – vaardigheden aan, die ze naderhand in de praktijk toepassen. Maar Bewel wil de technologie ook integreren in de productielijn, zo ambieert Johan Bongaerts: “De software helpt de collega’s om comfortabel meerdere handelingen uit te voeren, ondanks hun beperking. Het geeft een boost aan hun zelfvertrouwen, omdat ze zo complexe opdrachten toch tot een goed eind kunnen brengen. Die upgrade is nodig, want we voelen aan dat klanten met almaar ingewikkeldere vragen bij ons aankloppen. Dankzij technologie kunnen we iedereen kansen blijven geven, ook de doelgroepmedewerkers die van nature wat minder vaardig zijn.”

Wie wordt R&D-expert?

Bewel investeert 25.000 euro in de proefopstelling. En ook in de toekomst maakt het maatwerkbedrijf middelen vrij voor R&D. De eerste stap? De aanwerving van een R&D-expert. “Het beoogde profiel moet onze processen door en door kennen, en vervolgens de passende technologie in huis halen. Mede daarom willen we ons netwerk uitbreiden in de bedrijfswereld en contacten leggen met ondersteunende organisaties (bv. Flanders Make, Vlaio, onderwijsinstellingen, …). In dit project passen we cognitieve hulpmiddelen toe op de populaire activiteit ‘elektromontage’, maar wie weet opent dit op termijn deuren naar andere activiteiten? Ook hier ligt een opdracht voor onze nieuwe collega”, schetst Johan Bongaerts.