Teamleader, In The Pocket en StoryMe bundelen krachten in war for talent

De drie Belgische techbedrijven Teamleader, In The Pocket en StoryMe organiseren op 22 februari Job Noord. Dit jobevent gaat door in Dok Noord, de “Gentse Sillicon Valley”, en is gericht naar studenten en pas afgestudeerden. Voor snelgroeiende techbedrijven – Teamleader won eind vorig jaar de Deloitte Fast50 en In The Pocket de Trends Gazelle voor Oost-Vlaanderen – is nieuw talent essentieel om de schaalvergroting te ondersteunen.

Bedrijven in de digitale economie hebben moeite met het vinden van geschikte werknemers, zo blijkt uit de lijst met knelpuntberoepen 2018 van VDAB. Daarom zetten Teamleader, In The Pocket en StoryMe samen het jobevenement Job Noord op poten. De drie zoeken naar een scala aan profielen, van developers tot marketing-en salestalent.

Jeroen De Wit, CEO Teamleader: “Teamleader heeft in Europa al 180 jobs gecreëerd, in een domein waar de nodige kennis en ervaring niet per se voorhanden was op de arbeidsmarkt. De zoektocht naar nieuw talent blijft belangrijk om de focus op de klant te versterken, ons product nog beter te maken en onze groei in Europa verder te zetten, nu we uitgroeien tot een internationale scale-up van formaat.”

Digital is een people business
Teamleader ontwikkelt een cloudapplicatie voor CRM en sales, projectmanagement, tijdregistratie en facturatie, specifiek gericht op dienstverlenende kmo’s. In The Pocket ontwerpt en bouwt digitale producten met de nieuwste technologieën op vlak van mobile, web, cross reality, machine learning en cloudtoepassingen. StoryMe helpt bedrijven en departementen met het behalen van hun doelen door op een doordachte manier video in te zetten.

Job Noord gaat door op de site Dok Noord, het “Gentse Sillicon Valley” -zeg maar, en is een combinatie van drie interactieve workshops. In The Pocket geeft een workshop rond agile werken, dé methode die digitale bedrijven vandaag gebruiken om succesvol te zijn. Teamleader laat deelnemers via een business game kennismaken met de werking van een internationale scale-up. Bij StoryMe kunnen geïnteresseerden meer leren over hoe je kan winnen als bedrijf door video slim in te zetten binnen verschillende domeinen.

Jeroen Lemaire, CEO In The Pocket: “Digital is een people business. In The Pocket is altijd op zoek naar mensen met ambitie. Het creëren van digitale platformen en producten gebeurt door kleine autonome teams die verantwoordelijk zijn voor alle fases van de product lifecycle. Dat soort verantwoordelijkheid vraagt niet alleen talent en skills, maar ook een goeie fit met onze uitzonderlijke bedrijfscultuur.”

Lorenzo Bown, CEO StoryMe, beaamt het belang van de match met de bedrijfscultuur: “In onze business moet je in enkele seconden de aandacht van de kijker grijpen, hem informeren en overtuigen. En dat in een tijdperk waar informatie via alle mogelijke media op ons afkomt. De kracht om het simpel te houden is één van de redenen waarom klanten en medewerkers voor ons kiezen. Onze ‘f*ck it, let’s do it’mentaliteit trekt gedreven mensen aan met het juiste DNA. Afgelopen jaar zijn er 48 video-experts bijgekomen en we verwachten eind dit jaar met 100 te zijn in 4 landen.”

“Onze werknemers groeien even sterk als het bedrijf”
 Deze bedrijven groeien hard, en de werknemers ook. Jeroen Lemaire, CEO In The Pocket: “We zijn een Europese marktleider als het gaat over digitale innovatie. Dit hebben we vooral bereikt door straffe mensen de vrijheid te geven om straffe dingen te doen. Onze werknemers krijgen de tijd en vrijheid om te experimenteren en onderzoek te doen. Dankzij onze vlakke organisatiestructuur en zelfsturende teams, kunnen ze zelf bepalen aan welke projecten ze die tijd besteden.”

Ook Teamleader is een vlakke organisatie met een cultuur van initiatief, feedback en flexibiliteit. Ive Van der Auweraert, Chief HR Officer Teamleader: “We waarderen creativiteit en ondernemerschap heel sterk bij onze medewerkers. Daarom staat dialoog centraal: wat heb jij nodig als werknemer en wat heeft de organisatie nodig? Die twee proberen we continu te matchen. Onze werknemers groeien even sterk als het bedrijf. We investeren daar hard in. Als je een ondernemende starter bent, kan het snel gaan: je hoeft hier geen 15 jaar ervaring te hebben om door te groeien en een team te leiden.”

Happiness Manager
Om toptalent aan te trekken en gemotiveerd te houden, zetten deze techbedrijven naast een learning & development budget ook volop in op een aangename werkplek. De ingrediënten zijn een mooi kantoor, een gezellige werksfeer en gezond eten. Zo ontzorgen ze hun werknemers zodat iedereen zich 100% kan focussen op de klant.

Lorenzo Bown, CEO StoryMe: “Om jonge werknemers gelukkig te houden hebben we een Happiness Manager, die zorgt voor ijsjes tijdens een hittegolf of een onverwacht bezoekje van Sinterklaas. Wij doorbreken de dagelijkse sleur. Onze kokkin Nina trakteert het team tweemaal per week op een gezonde lunch, want de liefde van de werknemers gaat ook door de maag.”

Bij Teamleader luncht het hele bedrijf samen op vrijdag en tijdens de ‘fold-up meeting’ bellen ook alle medewerkers uit andere landen in.Ive Van der Auweraert, Chief HR Officer Teamleader: “Twee keer per jaar is deze meeting trouwens niet virtueel, maar fysiek zodat collega’s elkaar beter leren kennen. Dat kunnen ze ook doen door met hun ‘perks’ budget naar onze kantoren in bijvoorbeeld Milaan of Berlijn te reizen en een weekje van daaruit te werken. Dat budget kunnen ze daarnaast ook gebruiken om evenementen bij te wonen, interessante boeken of werkmateriaal aan te kopen.”

Bij In The Pocket doen ze een jaarlijkse teamtrip naar de zon. CEO Jeroen Lemaire: “Deze voordelen maken het werken hier extra aangenaam. Maar het zijn vooral de collectieve drive om steeds beter te worden en de uitdaging van elk project die zorgen voor onze energie.”

Job Noord gaat door op 22 februari van 17u tot 22u op Dok Noord.