We moeten ophouden met ons blind te staren op die webshops

Unizo meldde vandaag dat het aantal zelfstandigen met een online winkel sinds vorig jaar is gedaald met 8.5%. Onvoldoende winstgevendheid en prijsconcurrentie van mastodonten als Bol.com zouden webshops de das omdoen. Hoog tijd om te onderkennen dat er ook zonder webshop een heel leven is op het wereldwijde web. Dat zegt Birgit Peeters, MD van FCR Media.

Niet elke handelaar heeft een webshop nodig
“In het debat rond digitalisering van kleine kmo’s, staren we ons collectief véél te blind op enkel die webshops”, zegt Birgit Peeters. Webshops vragen een enorme investering, zowel qua kost als qua tijd. Omdat een kleine handelaar altijd tijd en handen te kort heeft, moet hij dus goed afwegen of die investering ook echt de moeite is voor hem/haar. “Dat onze handelaars phygital moeten gaan, en naast een fysieke dus ook een digitale aanwezigheid moeten hebben, staat buiten kijf”, aldus Peeters. „Maar een webshop is verre van altijd de oplossing“, aldus Peeters, die aanhaalt dat het échte probleem zich situeert in het feit dat slechts de helft van alle kleine zelfstandigen überhaupt een website heeft, laat staan een webshop.

Een online etalage
Wat hebben handelaars dan wel nodig? “Een online etalage is een minimum. Onze klant Slaapcomfort Moerman [1] uit Knokke, bijvoorbeeld, heeft begrepen dat óók hun millenial consumenten hun bed nog altijd het liefste fysiek komen testen.” Ze hebben dus een makkelijk vindbare en aantrekkelijke website, die consumenten uitnodigt om het volledige assortiment te beleven in het fysieke verkooppunt. Zo loopt de digitale zoekactie naadloos over in een bezoek en aankoop in de fysieke winkel.

Ook de andere klanten van FCR Media vinden hun heil wél online, maar niet noodzakelijk met een webshop. De klanten van een opticien uit Sint-Truiden, bijvoorbeeld, vinden dan weer hun weg naar de fysieke optiek dankzij een performante website, en Google adwords. “Eens ze zijn optiek hebben gevonden, blijven de klanten terugkomen omwille van de service die een webshop hen onmogelijk kan geven”, zegt Peeters.

Realiteitszin
Volgens Birgit Peeters is het hoog tijd dat we meer realiteitszin aan de dag leggen rond de digitalisering van kleine zelfstandigen. “In plaats van die webshops zo te onderstrepen, moeten we ons focussen op digitaliseringsstappen die wél haalbaar zijn binnen de beschikbare tijd en het budget van een kleine zelfstandig. Digitale marketing heeft enorm veel potentieel. Niet alleen om nieuwe klanten te winnen, maar óók voor klantentevredenheid. We raden handelaars aan om hun weg op het web stapje voor stapje te banen.“

Bron: FCR Media