Zweedse comeback

De Zweden bleven lange tijd eerder op de achtergrond in het hogere segment, maar hebben zich nu goed gewapend voor een totaaloffensief, ingeluid door de XC90 als luxe-SUV.

Nu is het de beurt aan een prachtig gestylede luxeberline (de S90) die er in één adem ook een breakvariant (de V90) bij krijgt. De Amerikanen mochten begin dit jaar in Detroit het doek afhalen van de gloednieuwe S90 berline, opgebouwd op een volledig nieuw ontwikkeld platform en standaard uitgerust met de ‘IntelliSafe Assist’. Die bundelt een Adaptieve Cruise Control, Distance Alert en Pilot Assist, waardoor semi-autonoom rijden mogelijk wordt.

De frontpartij toont het actuele Volvo-design met kenmerkende ‘Thor’s Hammer’ led-koplampen en groot Volvo-embleem dat teruggrijpt naar het symbool voor ijzer (Fe).

Als veiligheidspionier stelt Volvo een uitgebreide City Safety-functie voor, waarmee dag en nacht grote dieren als paarden, herten en elanden gedetecteerd worden. De technologie biedt een intuïtieve waarschuwing en rembijstand om aanrijdingen met deze dieren te voorkomen of toch zeker de schade te beperken. In het interieur valt de brede verticaal geaccentueerde centrale console op, waarin het infotainmentsysteem met aanraakscherm is opgenomen. Het nieuwste Volvo topmodel is altijd geconnecteerd en integreert het On Call-noodoproepsysteem evenals butler services en lokalisering van het voertuig. Vanaf 2017 verschijnen meer bescheiden en op de Belgische markt afgestemde motorisaties als de D3 (150 pk) en D4 (190pk). Neusje van de zalm bij de aandrijving is de schone en krachtige T8 Twin Engine plug-in hybridemotor, die tot 410 pk levert, terwijl de CO2-uitstoot tot 45g/km beperkt blijft.