Auto’s met vakantiegevoel

Vakantie is er om nieuwe horizonten te verkennen, om zich te laten verrassen door het onbekende, om tijd te maken voor waar men anders niet aan toekomt, om weg te dromen en te herbronnen. Wij hopen dat onze autoselectie met vakantiegevoel daarbij kan inspireren …

Vonken slaan

Het elektrische submerk dat BMW als ‘i’ in de markt zet, werd recent bedacht met een uiterst verleidelijke bekroning, de i8 roadster. Dat is in de eerste plaats het gevolg van de proporties: een behoorlijk lange 4689 mm en brede 1942 mm tegenover amper 1291 mm hoogte. Altijd opnieuw geslaagd als blikvanger zijn de vleugeldeuren waarmee de ontwerpers de i8 roadster bedachten. Exclusieve lichtmetalen 20”-wielen in dubbelspaaksdesign dragen bij tot de opgemerkte verschijning. Op de keper beschouwd is de roadster eigenlijk meer een ‘targa’ dan een volledig open tweezitter. Het dak opent en sluit volledig elektrisch in slechts 15 seconden en dat rijdend tot 50 km/u. Doordat het dak verticaal verdwijnt achter de passagierscel, is er achter de inzittenden ongeveer 100 liter extra opbergruimte beschikbaar. De eigenlijke koffer kan amper 88 l bevatten.

De i8 pakt uit met vierwielaandrijving en is een plug-in hybride. Het vermogen van de elektromotor bedraagt 143 pk en dat laat snelheden toe tot 105 km/u zonder enige uitstoot. Het rijbereik bedraagt theoretisch 53 km. De 1499 cc kleine benzinemotor telt 3 cilinders in lijn met 4 kleppen per cilinder en is goed voor 231 pk bij 5800 tr/min en 320 Nm max. koppel bij 3700 tr/min. Het gecombineerd brandstofverbruik wordt met 2,1l/100 km gespecificeerd. De topsnelheid is bij 250 km/u begrensd en de 0-100 sprint wordt in 4,6s afgeklokt. Theoretisch is een rijbereik van 440 km mogelijk; zelfs 600 km met de optionele 42l benzinetank.  

Interessant detail: de i8 roadster voldoet aan de actuele Belgische fiscale wetgeving die een batterijopslagcapaciteit van minstens 0,6 kWh/100 kg gewicht vooropstelt voor hybride-auto’s.


Veelzijdig als een Zwitsers zakmes

(foto: Wilhelm Westergren)

De Land Rover Discovery is vandaag zowat het symbool van waar het merk voor staat: een uiterst veelzijdige combinatie van ongeëvenaarde terreincapaciteiten, comfortabel reizen op de weg en heel wat praktisch gebruiksgemak voor als het erop aankomt, zoals 2.500 liter laadvolume (1.231 l achter de tweede zetelrij).

Land Rover zet die veelzijdigheid van dit bijna 30 jaar geproduceerde model nu extra in de verf met een unieke Limited Edition van de Discovery voor de Belux (60 stuks) in samenwerking met het Zwitserse Victorinox, wereldwijd vermaard voor zijn rijke variatie aan ‘Zwitserse zakmessen’ en een stevig gamma outdoor producten. Victorinox ontstond in 1884 als messenfabriek in Ibach-Schwyz. Stichter Karl Elsener had het revolutionaire idee om een compact mes te maken met een reeks praktische functies, het vandaag alom bekende ‘Zwitserse zakmes’.

De Discovery Victorinox verschijnt in ‘Santorini Black’, met panoramisch schuifdak, zwarte hemelbekleding, een 380W krachtig Meridian-audiosysteem (14 luidsprekers), ledmistlampen vooraan en een achteruitrijcamera. De 20” lichtmetalen velgen in hoogglans zwart zorgen voor een bijzonder designaccent. Onder de motorkap zit een dieselmotor gevolgd door een automatische bak, naar keuze de 2.0 SD4 met 240 pk en 500Nm max. koppel of de 3.0 TD6 met 211 pk (520Nm) of 258 pk (600Nm).

De limited edition wordt geleverd met Vicorinox-pack, dat bestaat uit een tweedelige kofferset (trolleys; 100% zuiver polycarbonaat), een Airboss Mecha Chrono Match 9 chronograaf (automatisch loopwerk ETA VALJOUX 7750 met 48 uur gangreserve, zichtbaar aan de achterzijde van de horlogekast) en een rescue tool zakmes, ontwikkeld in samenwerking met professionele redders.


Verwennerij voor vier

Autonieuws(foto: Daimler AG)

Cabrio’s genieten een bijzondere status als vrijetijdsauto. In eigen land daalt hun aandeel bij de nieuw ingeschreven wagens van 1,69% in 2012 naar slechts 1,10% in 2017. Maar dat maakt ze uiteraard nog exclusiever!

Over exclusief gesproken: we kunnen ons perfect vinden in de verwennerij die een Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio ‘Exclusive Edition’ te bieden heeft. Vooreerst zijn er de twee speciaal voorbehouden koetswerkkleuren: ‘aragoniet’-zilver en ‘rubellit’-rood, gecombineerd met een stoffen cabriodak in donkerrood, respectievelijk beige. Hierop afgestemd zijn de 19” grote velgen in meervoudig dubbelspaakdesign, uitgevoerd in ‘aragoniet’-zilver of ‘Himalaya’-grijs gecombineerd met ‘thulium’-zilver.  

Niet onopgemerkt blijft het ‘intelligent light system’, opgesmukt met 30 Swarovski-kristallen verwerkt in de richtingaanwijzers. Achteraan vallen de bijzondere achterlichten met OLED-lichttechnologie op. 

Naast een schitterend Swarovski-kristal in de middenconsole vormt het speciale, uit Azië afkomstige lichtbruin glanzende ‘Sen’-hout de blikvanger in het interieur. Het harmonieert prachtig met de Designo-interieuraankleding in exclusief Nappaleder. Afhankelijk van de gekozen koetswerkkleur, wisselt de lederafwerking porseleinkleur af met rood, dan wel porselein met espressobruin. Nappaleder is zowat overal terugkerend: op de middenvlakken van de portieren, de kaartentassen, het multifunctioneel sportstuurwiel … Contrasterende stiknaden zorgen voor extra verfijning. Zelfs de bovenkant van het dashboard is volledig bekleed met Nappaleder en herneemt de contrasterende stiknaden. De dorpellijsten tonen een verlicht Mercedes-Benz logo. 

Voor maximaal comfort onderweg met open cabriokap staan de nekverwarming AIRSCARF en het windscherm AIRCAP garant. Voor een goede stemming aan boord zorgt het Burmester® Surround-Soundsystem. Vanzelfsprekend zijn alle technische vernieuwingen sinds de laatste facelift van de S-Klasse aanwezig. 

Tekst | Eduard Coddé
Uitgelichte afbeelding: 
(foto: Wilfried Wulff)