Engels Group 90 jaar in het teken van lokale verankering en strategische diversificatie

Het Antwerpse familiebedrijf Engels Group bestaat dit jaar 90 jaar en introduceert inmiddels de 4e generatie. In 1927 opgericht door Désiré Engels als kleine elektrowinkel aan de Paardenmarkt in centrum Antwerpen, groeide het bedrijf gestaag als groothandel in elektro en werden aanpalende gronden gekocht om nieuwe gebouwen te kunnen inplanten. Dat was ook noodzakelijk om de expansie en de diversificatieplannen te kunnen realiseren die de familie Engels tot op vandaag succesvol maakt met 3 divisies: Electro D. Engels, Thermo Comfort, en Engels Design and Decoration. Momenteel is Engels Group een flinke kmo met een 70-tal medewerkers en een geconsolideerde omzet van 30 miljoen euro.

Groothandel en importeur
Tot de jaren ’70 was Electro D. Engels een pure groothandel in kleine en grote elektrohuishoudapparaten met, tot op vandaag, alle grote merken onder één dak voor was & schoonmaak, koken, health & beauty, sound & vision.  In de elektrogroothandel is de groep al decennia een voorname speler in Vlaanderen. Vanaf de jaren ’80 positioneerde D. Engels zich ook als exclusieve importeur van verwarmingstoestellen, met topmerken als Dimplex, LG, Frico, Thermor, Aquaplex en Kaysun. Uit die activiteit groeide de nieuwe divisie Thermo Comfort. Daarmee profileert de Engels Group zich dus ook alsklimaatspecialist met een eigen studiedienst rond verwarming, airco en hernieuwbare energie. Thermo Comfort levert zowel milieuvriendelijke warmtepompen voor huis en zwembad als convectoren, spaarkachels, warmwatertoestellen en airco. Aan de industrie levert deze divisie koeling, ventilatie en verwarming (w.o. luchtgordijnen). Er is ook een ‘academy’ waar professionele installateurs een specifieke opleiding kunnen volgen rond de installatie van toestellen.

Gecontroleerde groei door diversificatie
“Als we vandaag nog steeds behoren tot de marktleiders, dan is dat dankzij ons strategisch diversificatiebeleid van de laatste decennia”, zeggen de neven Jan Engels en Marc Engels. “Steeds waren we gericht op groei, zowel in m² als in innoverende en kwalitatieve producten als in een aanbod van exclusieve merken.  Een groei die we bewust konden realiseren en stimuleren door onze sterke naservice en een sterke ondersteuning van de groot- en detailhandel. De zelfstandige uitbaters van elektrowinkels en keukenbouwers weten immers dat ze bij ons altijd kunnen terugvallen op correcte prijzen, op onze expertise en inspiratie, op onze workshops en op een JIT-toelevering via onze eigen transportservice.”

Engels Design and Decoration
In het kader van de diversificatiestrategie werd ook de divisie Engels Design and Decoration opgericht.  Want sinds 2004 is de Engels Group voor België ook exclusief invoerder en verdeler van HI-MACS® Natural Acrylic Stone™.  Dat is de marktleider in solid surface met de uitstraling en duurzaamheid van natuursteen, en met toepassingen voor binnen en buiten, van bureaubladen tot keukens, van gevelbekleding tot in health care. Ook voor het leren werken met dit materiaal kunnen zelfstandige schrijnwerkers en technische scholen terecht in de Engels Academy.

Aankooporganisatie voor de detailhandel
Voor de detailhandel is de concurrentie van de grote ketens en e-commerce keihard. Behalve als groothandel fungeert Engels daarom ook als aankooporganisatie ter ondersteuning van de kleine zelfstandige. Onder het label ‘Electroservice’ zijn 70 elektrohandels, en onder het label ‘Electrocook’ zijn 74 keukenbouwers uit heel Vlaanderen aangesloten. Ook hier genieten de leden van alle faciliteiten, zoals de 80% referentievoorraad in het centrale magazijn van 14.000 m², de logistieke ondersteuning, het opleidingscentrum met o.a. de kookkamer, de ontbijtmeetings, en de showroom waar de werking van alle apparaten wordt toegelicht. Electroservice helpt haar leden ook met de look & feel van het winkelinterieur, en met de samenstelling van hun basisassortiment op basis van marktcijfers en actuele verkoopgegevens over heel België. De leden worden alvast slagvaardiger en zien hun omzet vaak met 30% stijgen.