“Financieel-strategisch klankbord voor de bedrijfsleider”

Niet iedere kmo heeft een financieel directeur in huis, maar iedere kmo heeft wél nood aan professioneel financieel management. De financiële experts van Finpower vullen die leemte al jarenlang op. Managing Partners Hein Daerden en Wim Wynants leggen uit hoe zij bedrijven kunnen ondersteunen bij hun financiële reilen en zeilen.

BV: Wat kan Finpower betekenen voor bedrijven?

Wim Wynants: “Finpower zorgt voor de financiële begeleiding en het financieel beheer van kmo’s. Niet iedere kmo heeft iemand in dienst die gespecialiseerd is in alle financiële domeinen. Maar die rol kunnen wij prima en op hun maat invullen. Wij beginnen waar een accountant stopt. De boekhouder kijkt terug naar het boekhoudkundige van het voorbije jaar, naar het fiscale aspect. Wij blikken vooruit naar de toekomst, interpreteren de cijfers om die toekomst te begrijpen en mee vorm te geven.  Meestal werken wij zeer goed samen met de accountant wat een grote toegevoegde waarde tot gevolg heeft voor de ondernemer.”

Hein Daerden: “We vormen een financieel-strategisch klankbord voor de bedrijfsleider; dat kan zowel recurrent als op projectbasis. Klanten zonder financieel directeur bijvoorbeeld, staan we wekelijks of maandelijks bij op financieel vlak, afhankelijk van de grootte van hun onderneming. Dat doen we voor vele bedrijfsleiders al jarenlang. Maar we werken ook op projectbasis, zoals voor het opstellen van een businessplan, de zoektocht naar kapitaal, bij fusies en overnames enzovoort. Recent is daar ook crowdfunding bijgekomen. Veel van deze projecten monden uiteindelijk ook wel uit in een samenwerking op lange termijn.”

BV: Welke rol kunnen jullie op het vlak van crowdfunding spelen voor jullie klanten?

Wim Wynants: “Crowdfundingprojecten zijn in België nog eerder schaars, toch zeker in vergelijking met onze buurlanden, maar ze zitten wel degelijk in de lift. De markt is in 2016 pas echt van de grond gekomen in ons land. Bedroeg het opgehaalde bedrag in 2015 nog 10 miljoen euro, dan was dit vorig jaar al 30 miljoen euro. In 2020 verwacht men naar 100 miljoen euro te gaan. Er beweegt dus wel wat op dat vlak. Het is dan ook een goede eerste stap om ook de deuren naar andere financiële middelen open te zetten, zeker voor starters of groeibedrijven die misschien moeilijker toegang hebben tot klassieke financieringen.”

Hein Daerden: “Wij kunnen op meerdere vlakken een meerwaarde betekenen in dergelijke projecten. Bij het opstellen van het businessplan, meer bepaald het financiële luik ervan en de structurering van de financiering, want crowdfunding is doorgaans maar goed voor een stuk van de financiering die de kmo’s beogen. Wij zoeken naar het juiste evenwicht tussen de eigen financiering, de financiering van investeerders, banken en de moderne alternatieven. Wanneer het crowdfundingproject gelanceerd is op een van de crowdfundingplatformen, brengen we het ook nog eens onder de aandacht binnen ons eigen netwerk. De mogelijkheden om investeerders te zoeken zijn veel groter geworden dan vroeger, toen je enkel je eigen contacten kon aanschrijven.”

BV: In welke mate speelt digitalisering een rol in wat jullie doen?

Hein Daerden: “Onze manier van werken is natuurlijk enigszins veranderd. Moest vroeger alles nog per fax gebeuren, dan kunnen we nu zelfs vanop afstand een blik op de cijfers van de klant werpen. Zo kunnen we korter op de bal spelen. Al is het zeker niet zo dat alle nuttige informatie er met één druk op de knop uitrollen. Dat zou pas handig zijn (lacht).”

Wim Wynants: “Daar moeten we onze klanten soms wel voor behoeden. Er is vandaag de dag zoveel mogelijk, maar de investeringen in ERP-pakketten zijn ook behoorlijk zwaar. Als je er dan niet goed mee aan de slag gaat, is die investering een maat voor niets. Onze focus ligt meer op gebruik en functionaliteit en minder op het technische.  Wij proberen onze klanten daar dan ook zo goed mogelijk in te begeleiden.”

Tekst | Hilde Neven  Beeld | Els Verbakel