Mercedes schittert in Oostende

Een nieuwe parel vol Deutsche Gründlichkeit. Dat is de gloednieuwe Mercedes-showroom in Oostende. En zoals het bij een premiummerk als Mercedes past, is zijn showroom én de werkplaats voorzien van de meest vooruitstrevende snufjes.

Vorige zomer nam Groep Vereenooghe de filialen van Auto Terminus over. Daarmee telt de concessiehouder en servicepunt van Mercedes-Benz vandaag negen filialen in West-Vlaanderen. Goed voor een gezamenlijke omzet van 200 miljoen euro en jaarlijks 2.500 verkochte wagens, 750 bestelwagens en 300 vrachtwagens. De opvallende overname – Auto Terminus was 30 jaar lang een begrip in Oostende – heeft nu een even opvallende blikvanger. Een compleet nieuwe showroom volgens de nieuwste standaarden. Een indrukwekkende gevel waarachter de blinkende bolides pronken, bijvoorbeeld. Maar evenzeer een uitgestrekte showroom met een overvloed aan natuurlijke lichtinval. Het is het ideale podium om de nieuwste modellen van Mercedes tot hun recht te laten komen. Ook digitaal. “De showroom is volledig gedigitaliseerd,” vertelt Alain Vereenooghe die samen met zijn neef Michel aan het hoofd staat van de groep. “Mercedes zet volledig in op de toekomst en daar speelt de showroom op in. In de burelen stellen klanten hun wagen volledig zelf virtueel samen. Elke functie of optie wordt er gedemonstreerd en getoond zoals in de realiteit. Op het scherm krijgt hun droomwagen in real time vorm.”

Virtueel en elektrisch
Dat technologie een steeds grotere rol speelt in de dagelijkse mobiliteit is ook in de werkplek zichtbaar.  Vuile overalls zijn er niet meer te vinden. De werkplaats ziet eruit als een mooi geordende en vooral nette controleplek. “Maar vergis je niet. Bij jaarlijks onderhoud of problemen is het dan wel de software die eventuele fouten of updates opspoort. Maar het is wel nog steeds de mecanicien die de oorzaak van fouten moet vinden én oplossen. Dat is ook de grote uitdaging op het vlak van personeel. De automechanicus van de toekomst is zowel informaticus als mecanicien.”

Bovendien blijft Mercedes inzetten op onderzoek en de optimalisatie van verschillende brandstoffen. Uiteraard krijgt de elektromotor veel aandacht, maar ook verfijnde dieselmotoren, waterstof en brandstofcellen worden stelselmatig verbeterd. De omschakeling naar elektrisch rijden is een onderwerp waar Alain en Michel – en Mercedes – vandaag al duidelijk rekening mee houden. “Elektrisch rijden zal zijn plaats innemen op de markt. Maar we verwachten geen complete ommezwaai. Toch niet op korte termijn. De verwachting is dat binnen 5 jaar puur elektrisch rijden 20 tot 40% van de markt inpalmt. En daar zijn we klaar voor. Het gamma van Mercedes is vandaag al zo uitgebreid dat er altijd een wagen bestaat op maat van je smaak en voorkeuren.”


Alain en Michel Vereenooghe zijn de derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf.

Familiale aanpak
Alain en Michel zijn de derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. En dat die familiale aanpak belangrijk is, blijkt snel. “We zijn dagelijks betrokken bij onze filialen. En we zijn zichtbaar voor de klanten. Zo kunnen ze ons persoonlijk aanspreken voor vragen. Op die manier bieden we met negen concessies de voordelen van een groep – zoals service –, met de persoonlijke aanpak van een familiale garage,” aldus Michel. Trouwens, voor de klanten van het overgenomen Auto Terminus verandert er weinig. Ja, er is een nieuwe showroom. Maar alle bekende gezichten en contactpersonen blijven het aanspreekpunt. Ook onder Groep Vereenooghe. “Als er veranderingen zijn, zijn die ten goede. Want door deel uit te maken van een grotere groep is er nog meer kennis en expertise om een beroep op te doen. Collega’s onderling vragen geregeld raad aan elkaar. En dat zorgt dan weer voor een betere of snellere service.”

Tekst |  Arne Vansteenkiste  Beeld | Kurt Desplenter