Offline marketing vs online marketing

Offline marketing lijkt de afgelopen jaren steeds meer te worden vervangen door online marketing. Tegenwoordig geven steeds meer bedrijven de voorkeur aan een goede online campagne, dan het plaatsen van grote displayborden langs de weg. Daar is ook iets voor te zeggen, want het is veel makkelijker om met een online campagne jouw doelgroep te bereiken en zelfs gericht te adverteren op locatie, leeftijd en zelfs interesses. Ook is het makkelijker om online bij te schalen en voortdurend testen wat werkt en niet. Online marketing lijkt dus terrein te winnen, maar ook buitenreclame biedt enkele belangrijke voordelen.

Waarom is buitenreclame nog steeds relevant?

Als je een online campagne ziet, dan is de kans groot dat je de website van de beheerder al een keer bezocht hebt. Social media platformen, zoals Facebook en Instagram, laten advertenties zien waarvan zij denken dat jij ze interessant vindt. Daarvoor gebruiken ze informatie over je handelingen op social media, maar ook wat je vrienden leuk vinden en welke interesses jij hebt. Vooral de jonge doelgroep is op deze manier te bereiken.

Het grootste voordeel van offline marketing is dat de beleving compleet anders is door de persoonlijkere benadering en het vertrouwensgevoel dat je hiermee creëert. Een groot billboard langs de snelweg kan niemand ontgaan. En een fysieke mailing heeft ook veel meer attentiewaarde dan een digitaal bericht. Als je jarig bent en een leuke verjaardagskaart in de brievenbus vindt, is de ervaring compleet anders dan bij een Facebookfelicitatie.

Hoe zorg je voor buitenreclame

Alle kaarten op online marketing inzetten lijkt dus niet de gouden sleutel naar de beste resultaten. Het is juist de kunst om de balans tussen online en offline marketing te vinden. Het één kan het ander ook versterken. Als je een boodschap op verschillende manieren communiceert, blijft de boodschap beter hangen. Een reclamebord buiten kopen is een goede manier om je offline marketing sterk te maken. Je laat namelijk de boodschap tot leven komen door de levensechte kleuren en de hoge kwaliteit. Daarnaast is offline marketing schaalbaar en geschikt voor kleine en grote bedrijven. Je kunt regionaal adverteren, terwijl bedrijven met grote budgetten ook landelijk kunnen adverteren. Een bord op een rotonde die de automobilist verwijst naar jouw eetcafé om de hoek of een grote lichtmastreclame: buitenreclame kan het allemaal.