“Roeselare pakt shoppingverhaal slim aan”

Geslaagd met onderscheiding: dat is min of meer de evaluatie die Jan Boots, zaakvoerder van City D, maakt over de winkelbeleving in Roeselare. De specialist in detailhandelsbeleid en centrummanagement ziet dat de Rodenbachstad gedurfd, maar terecht de titel van shoppingstad claimt. “Roeselare moet nu vooral oppassen niet het slachtoffer van het eigen succes te worden, maar de toekomst ziet er zeker veelbelovend uit.”

BV: Op welke vlakken heeft Roeselare vooral goed werk geleverd?

Jan Boots: “Het heeft op een verstandige manier aan kernversterking gedaan en groeide zo uit tot de meest dynamische shoppingstad van Zuid-West-Vlaanderen. Je moet het maar doen om, als kleinste centrumstad qua aantal inwoners, in de brede regio toch bij iedereen de associatie met shoppen en de winkelfunctie te leggen. Voor bepaalde steden zoals Gent, Hasselt en Antwerpen is dat de evidentie zelve, maar het is veel minder vanzelfsprekend dat een kleine centrumstad die titel mag claimen. Primetime nieuws halen als smart shopping city en als voorbeeld dienen in Groot-Brittannië, dat is een huzarenstukje.”

BV: Welke andere pluspunten ziet u?

“Het project De Munt harmonieert op charmante wijze de commerciële aantrekkingskracht van het centrum met rustig wonen in dat centrum. ARhus De Munt is een open kenniscentrum en bibliotheek en fungeert als vliegwiel voor site en binnenstad. Vandaag ontpopt De Munt zich als een broeihaard voor nieuwe en eigenzinnige initiatieven en winkels. De stad kanaliseert ook op een verstandige manier het verkeer, waardoor er toch nog auto’s door het centrum mogen rijden, maar alles wel leefbaar blijft. Op straat een hoge rotatie voor een snelle boodschap, in de parking voldoende aanbod voor een langer verblijf …”

BV: Waar liggen de belangrijkste aandachtspunten?

“Het komt erop aan te blijven zorgen voor een goed evenwicht tussen de handelskern en de periferie, die zich in Roeselare ook sterk heeft ontwikkeld. Er is in de afgelopen tien jaar buiten het centrum meer dan 30.000 vierkante meter aan winkelvloeroppervlakte bijgekomen. Dat is meer dan het hele centrum van Ieper. Maar de bevolking groeit niet in dezelfde mate. Ook het blijvend controleren van de bereikbaarheid is belangrijk. Hoe je het ook draait of keert, steden en gemeenten hebben de neiging om zich te overschatten als shoppingstad en alles autoluw of autovrij te maken. Dat kan nefast zijn voor de dagelijkse ‘va-et-vient’ van klanten, werknemers, bezoekers.”

Tekst | Bart Vancauwenberghe  Beeld | City D