Wie doet het waar?

Europese première in Brussel

Er zijn geen zekerheden meer … Vroeger was Frankfurt de plek waar Duitse merken groots uitpakten met premières. De Fransen reserveerden uiteraard Parijs en Genève was ‘the place’ voor de ‘upperclass’ en speeltjes voor de ‘happy few’, zonder Detroit te vergeten als showplace voor de Amerikanen. Vandaag gaat de nieuwighedenstroom het hele jaar verder, tijdens of buiten een autosalon.

Mercedes-Benz slaagde erin de Europese première van de gloednieuwe CLS naar het Brusselse autosalon te halen. Midden 2004 pionierde Mercedes-Benz als eerste met een 4-deurs coupé koetswerk. De derde en nieuwste generatie houdt duidelijker het midden tussen de E- en S-Klasse en vindt aansluiting bij de actuele designtaal van het merk. Uiterlijke kenmerken zijn de gewelfde oppervlakken, een beperkt aantal direct zichtbare lijnen en de onderaan open grille met ‘diamant’-structuur. Lichten spelen steeds meer een sleutelrol in de herkenbaarheid van een automodel. Hier staan de brede koplampen laag ingeplant in de licht voorover hellende voorzijde, wat de breedte van de auto accentueert. Achteraan zijn de ledlichtblokken tweedelig. Alle lichten hebben een kristallook.

De belangrijkste vernieuwing zit bij de CLS onder de motorkap, met nieuwe 6- en 4-cilinder in-lijn-motoren, zowel voor het benzine- als het dieselaanbod. Bij de commerciële start in maart dit jaar staat een CLS 350 d 4MATIC (286 pk / 600 Nm) als basismotor op de prijslijst. Het gecombineerd brandstofverbruik wordt met 5,6 l/100 km gespecificeerd; de CO2-uitstoot met 148 g/km. Hogerop volgen de CLS 400 d 4MATIC (340 pk / 700 Nm) en CLS 450 4MATIC (367 pk benzinemotor + 22 pk elektrische boost).

In het interieur vinden we de individueel configureerbare ‘widescreen cockpit’ met dubbele 12,3” hogeresolutiedisplays terug, zoals bekend uit de E-Klasse, maar helaas ook hier nog altijd een optie. Eveneens optioneel is het ‘Energizing’-comfortprogramma dat functies van de airconditioning (inclusief parfumering), de stoelen (verwarming, ventilatie, massage), de oppervlakte- en stuurwielverwarming alsook verlichtings- en muziekstemmingen combineert tot een specifiek wellnessprogramma.


Het mag iets meer zijn 

Een Belgische première vonden we op de Lexus-stand, waar de LS 500h schitterde. Lexus ging als luxedivisie van Toyota van start in 1989 en trok met de LS 400 ten strijde tegen gevestigde waarden als Mercedes-Benz S-Klasse, BMW 7-Reeks, Jaguar XJ … wat in de VS ook best lukte. De gloednieuwe LS 500h is de nieuwste opvolger van de oer-LS en met zijn lengte van 5.235 mm meer dan ooit een luxelimousine. 

Het meest specifieke aan Lexus is de consequente keuze voor hybride aandrijftechniek. De nieuwste LS maakt gebruik van een meerfasig hybridesysteem, dat vermogen en koppel maximaal aanpast aan de rijomstandigheden, met een alerter rijgedrag en meer lineaire acceleraties vanuit stilstand. De benzinemotor is een 3.5 V6 met dubbele intelligente variabele kleppentiming en bijgestaan door een paar elektromotoren. Samen resulteert dit in een systeemvermogen van 359 pk.

De LS 500h maakt gebruik van een compacte, lichte lithium-ionbatterij met hoge vermogensdichtheid, die 20% kleiner is dan deze in het voorgangermodel. In Europa wordt de LS 500h enkel met vierwielaandrijving gecommercialiseerd. Er is een 10-traps automaat met artificiële intelligentie en DMI-functie (Driver’s Mind Index), voor optimaal schakelen in functie tot de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De interieuraankleding verwijst naar de Japanse origamikunst. In het bijzonder de deurpanelen maken indruk met hun driedimensionaal patroon in stofplooitechniek. De prestigieuze berline verwent o.a. met 28-voudig elektrisch verstelbare stoelen voorin, tal van massageprogramma’s geperfectioneerd in samenwerking met Japanse shiatsu-experts, zetelverwarming en –ventilatie, zowel voorin als achterin. Optioneel zijn achterin zetels met ligfunctie verkrijgbaar. De pneumatische ophanging biedt een automatische hoogteaanpassing bij het instappen.


Iedereen zijn SUV

De SUV-koetswerkvorm is razend populair en dat in elke auto­klasse. Ook de absolute topklasse kan blijkbaar niet zonder. Nu sluit ook Lamborghini zich aan met de Urus, die ze zelf de eerste ‘Super Sport Utility Vehicle’ dopen. Het Italiaanse sportwagenmerk met de stier in het logo sloot 2017 af met 3.815 verkochte bolides, een record en 10% meer dan het jaar voordien. Toen Porsche de Cayenne introduceerde resulteerde dit op korte termijn in een verdubbeling van de verkoopcijfers, inspirerend en stimulerend genoeg voor de Italianen, die overigens tot hetzelfde VW Concern behoren. In Sant’Agata Bolognese zijn ze er klaar voor met een verdubbeling van de productiecapaciteit. 

Vanzelfsprekend verwacht men van een Lamborghini prestaties en wat dat betreft ontgoochelt de Urus allerminst: zijn 4.0 V8-twinturbomotor levert 650 pk en 850 Nm koppel, goed voor een 0 tot 100 sprint in 3,6 seconden, 200 km/u na 12,8 seconden en een topsnelheid van 305 km/u. Koolstofkeramische remmen en actieve rolstabilisatie helpen om het motorgeweld te temmen. De motor is zo laag mogelijk ingebouwd in het belang van het zwaartepunt, erg belangrijk voor een sportief rijgedrag. Automatische cilinderuitschakeling bij lage belasting drukt het verbruik en maakt de Urus universeler bruikbaar. Vanzelfsprekend is er vierwielaandrijving, hier aangevuld met actieve Torque Vectoring (max. 70% koppel op vooras / max. 87% op achteras) en zelfs vierwielsturing. De rijmodusselectie laat keuze uit zes verschillende standen, waaronder één special voor sneeuw en één voor zand. Wat het design betreft deelt de Urus de specifieke profielverhoudingen van de supersportwagens van het merk: 2/3 koetswerk, 1/3 raamoppervlak. 


Build in Belgium: Europese auto van het jaar

Nog meer SUV-nieuws, maar met een aanzienlijk bescheidener prijskaartje, had Volvo in petto: ook de XC40 vierde zijn Europese première op het Brusselse autosalon en is bovendien een in eigen land gebouwde auto. Begin maart riepen Europese autojournalisten deze wagen uit tot Auto van het Jaar 2018. Hij volgt de Peugeot 3008 op.

Met trots benadrukt Volvo het build in Belgium-aspect van de XC40, een model dat zijn opwachting maakt in het snelst groeiende segment van de actuele automarkt. Het is ook de allereerste kleine premium SUV van het Zweedse merk (4.425 mm lang), gebouwd op Volvo’s nieuwe modulaire platform voor kleine wagens, de Compact Modular Architecture (CMA). Alle toekomstige varianten van de 40-reeks zullen hiervan gebruik maken, inclusief de 100% elektrische versies.

Gezien de populariteit van SUV’s verwacht Volvo enigszins een heroriëntatie van V60-eigenaars naar de nieuwe XC40 bij hun volgende wissel, zoals nu het geval is bij V90-klanten die de XC60 omarmen. Heel wat systemen voor veiligheid, connectiviteit en multimedia die hun intrede deden in de 90- en de 60-reeksen zijn dan ook beschikbaar in deze compacte SUV. We vermelden o.a. semiautomatisch rijden, City Safety, waarschuwingen en stuurcorrecties bij het afwijken van het rijvak, waarschuwingen en remassistentie bij het achteruitrijden en een 360°-camera als parkeerhulp.

Bij de lancering is de XC40 enkel leverbaar als D4 (190pk) / T5 (250pk) met vierwielaandrijving en Geartronic 8-traps automaat. Nadien volgen de vierwielaangedreven D3 (150pk) en T4, evenals voorwielaangedreven varianten van de D3 en T4. De D3 (AWD en FWD) kan de wagen ook met een manuele versnellingsbak besteld worden. Alle diesels zijn voorzien van AdBlue-technologie, zodat ze voldoen aan Euro6d-TEMP.

Beeld | Eduard Coddé